این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۴

عنوان فارسی شیوه‌های جدید تولید دانش و علم‌ورزی تأملی جامعه شناختی بر تحوّل معیارهای اخلاقی و سلوک علمی در عرصه علم و فنّاوری
چکیده فارسی مقاله زمینه: همجوشی و تکوین مشترک علم و جامعه و از بین رفتن مرزهای سنتی بین این دو همسو با تحوّلاتی مانند تجاری­شدن، خصوصی شدن، اداری شدن، عینی شدن علم­فناوری و کاهش استقلال علم و دانشگاه، جملگی به شکل­گیری الگوی جدیدی در فهم و انجام فعالیتهای علم فناورانه و پژوهشهای معطوف به آن شده است. هدف اصلی این مقاله پرداختن به دلالتهای این تحول عالی برای آداب، اخلاقیات و معیارهای سلوک علمی است.   روش کار: در این مقاله ابتدا به بررسی جایگاه اخلاق و آداب علم در الگوی مِرتُنی و برخی انتقادات وارد بر آن پرداخته شده است و سپس زمینه­های شکل­گیری الگوی جدید تولید دانش و تاثیر آن بر اخلاقیات و آداب علم از منظر دو رویکرد تاثیرگذار این الگوی یعنی علم فرادانشگاهی و شیوه جدید دانش مورد بررسی قرار گرفته است.   نتیجه‌گیری: مقایسه این دو رویکرد بیانگر وجود دو نوع روایت افراطی و میانه‌رو در خصوص دلالتهای اخلاقی تحوّلات علم فنّاروی است. براساس دیدگاه افراطی‌تر یعنی علم فرادانشگاهی، نوعی انقطاع افراطی بین شیوه‌های سنتی و نوظهور تولید دانش صورت گرفته که برآیند آن، ظهور ارزشها، اخلاقیات و آداب جدیدی است که ارزشهای سنتی علم دانشگاهی را به شدت تهدید می­کند. در مقابل، در دیدگاه میانه­روتر یعنی شیوه جدید تولید دانش بر حضور همزمان یا همزیستی ارزش‌ها، اخلاقیات و آداب قدیم و جدید علم تاکید داشته و آنها را نه به منزله تهدیدی برای اخلاقیات و آداب سنتی علم، بلکه به مثابه مسؤولیت‌پذیری عمومی، مسؤولیت‌پذیری اجتماعی و بازاندیشانه بودن فزاینده علم در نظر می‌گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی New Modes of Knowledge Productions and Doing Science: A Sociological Reflection on Shift in Ethical Standards and Scientific Conduct in the Epoch of Technoscience
چکیده انگلیسی مقاله   Background: Fusion and co-constitution of science and society and blurring their traditional frontiers in conjunction with some essential transformations including commercialization, privatization, bureaucratization, objectification of technoscience and declining autonomy of science and academia have jointly formed a new paradigm in knowing and doing technoscience and technoscientific inquiries. Therefore, this paper to deal with various implications of this paradigmatic shift in knowing and doing technoscience, with a focus on its ethical and conductive implications. Methods: In this article, the notion of ethos of science in Mertonian paradigm and some its critics was first examined. The paper, then, aimed at contexts of evolution and configuration of new paradigm in doing technoscience and creating knowledge and its implications for ethical behaviors in science, took two leading approaches of this paradigm, namely "post-academic science" and "new production of knowledge production". Conclusion: Comparing two approaches of this new paradigm reflected that there existed in chorus two radical and moderate narratives one the ethical implications of new development in knowing and doing in technoscientific activities. While the Radical approach (Post-Academic Science) claimed emerging and establishing a new constellation of ethical and conductive standards, stemming from radical discontinuity and rupture between the traditional and the emerging new mode of knowledge production, the second approaches (New production of Knowledge) took a moderate stance on the subjects. The first approach believers asserted that this shifts certainly made threats traditional values and ethical standards of academic science, whereas clime-makers of the second approaches called attention to coexistence of new values and ethical standards. In this view, the new constellation of technoscience values and ethical standards weren't threat to traditional values and/or ethos; they were just to accentuate on public and social responsibility and further reflexive nature of technoscience and technoscientific activities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی ربانی |


رسول ربانی |


رضا همتی |


محمود قاضی طباطبایی | ghazi tabatabaei


ابوعلی ودادهیر |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-44&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-444901.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات