این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۹-۳۰

عنوان فارسی ارزیابی میزان اثربخشی اقدامات رسانه‌ای در مبارزه با مواد مخدر در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: آگاه‌سازی و نشان دادن پیامدهای سوء و مخرب موادمخدر یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش این معضل می‌باشد. امروزه به واسطه گسترش تکنولوژی‌های ارتباط جمعی و اثر بخشی آن ها، آموزش و پیشگیری از اعتیاد سهل‌تر شده است. رسانه ها ابزار مناسبی برای آموزش، آگاهی بخشی و جلب مشارکت عمومی برای پیشگیری از اعتیاد هستند. طی سال‌های گذشته، رسانه‌ها فعالیت گسترده‌ای در این زمینه داشته‌اند. این تحقیق در پی پاسخگویی به این پرسش بوده است که اقدامات رسانه‌های مختلف در حوزه کنترل و پیشگیری از اعتیاد تا چه اندازه اثربخش بوده‌اند. روش: روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی بوده و شیوه گردآوری داده‌ها و اطلاعات، مطالعه ی پیمایشی بود. جامعه آماری، جمعیت کل کشور است. برای نمونه گیری از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تصادفی استفاده شد. یافته ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که میزان اثربخشی اقدامات رسانه‌ای ضعیف بوده است. این ضعف به ویژه در مناطقی که مصرف موادمخدر شیوع بالاتری دارد، بیشتر مشهود است. اثربخشی بیشتر و مطلوب‌تر رسانه‌ای به ترتیب مربوط به تلویزیون، سایت‌های اینترنتی، روزنامه و رادیو بوده است. رسانه‌ها در این حوزه بیشتر هدف اطلاع‌رسانی داشته‌اند و اهداف آگاهی‌بخشی و آموزشی کمتر مورد توجه بوده است. تمرکز رسانه‌ها بیشتر بر گروه‌های سنی جوانان، کودکان و نوجوانان بوده است. نتیجه گیری: بطورکلی مردم از میزان اثربخشی اقدامات مختلف رسانه‌ای رضایت خیلی کمی داشته‌اند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موادمخدر، اقدامات رسانه ای، اعتیاد، پیشگیری، ایران

عنوان انگلیسی On the Effectiveness of Media Actions in Fight against Narcotics in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Informing and demonstrating the harmful and negative consequences of narcotics is an effective way to reduce this problem. Today, the education and prevention of addiction have become easier due to the development of mass communication technologies and their effectiveness. Media is a suitable tool for education, awareness raising, and public participation in preventing addiction. Over the past years, the media have become widespread in this regard. The current study sought to answer the question of how effective the various media actions in the field of control and prevention of addiction have been. Method: The research method in this paper was descriptive-analytic and the method of data collection was of a survey type. The statistical population of this study included the total population of the country. A multi-stage cluster sampling was used for sampling. Results: The results of this research showed that the effectiveness of media actions has been weak. This weakness is more evident in areas where drug use is more prevalent. The higher effectiveness and efficiency of the media belonged to TV, internet sites, newspapers, and radio, respectively. The media in this area were more targeted at informing purposes, while educational and training goals were less important. The focus of the media has been on youth age groups, children, and adolescents. Conclusion: Generally, people held very little satisfaction with the effectiveness of various media actions.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله narcotic drugs, media actions, addiction, prevention, Iran

نویسندگان مقاله رسول افضلی | rasool afzali
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

حمیدرضا صرامی | hr sarami
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

حامد رحمانی | h rahmani
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد رحمانی اصل | m rahmani asl
tehran university
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1434-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-444902.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات