این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اعتیاد پژوهی، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۷۱-۹۲

عنوان فارسی رابطه ی هوش هیجانی، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و آسیب پذیری نسبت به اعتیاد با نقش واسطه ای نیازهای بنیادین روان شناختی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط هوش هیجانی، وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی و آسیب پذیری نسبت به اعتیاد با نقش واسطه ای نیازهای بنیادین روان شناختی در دانشجویان صورت گرفته است. روش: در پژوهش حاضر که از نوع مطالعات همبستگی می باشد، تعداد 400 دانشجوی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شده و پرسش نامه ی شناسایی افراد در معرض خطر اعتیاد، مقیاس رگه ی فراخلقی، مقیاس رضایتمندی از نیازهای بنیادین روان شناختی و پرسش نامه ی موقعیت اجتماعی ـ اقتصادی را تکمیل نمودند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین آسیب پذیری نسبت به اعتیاد با هوش هیجانی و ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی، رابطه ی معکوس معنادار وجود دارد. مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار بوده است. نتیجه گیری: ابعاد هوش هیجانی و موقعیت اجتماعی ـ اقتصادی به واسطه ی تسهیل ارضای نیازهای بنیادین روان شناختی قادر به تبیین اعتیادپذیری دانشجویان می باشند و توجه به این امر می تواند پیشنهادهایی در راستای پیشگیری و مداخله در حوزه اعتیاد داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship of Emotional Intelligence and Socioeconomic Status with Vulnerability to Addiction in University Students: The Mediating Role of Basic Psychological Needs
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The present study aimed to investigate the relationship of emotional intelligence and socioeconomic status with vulnerability to addiction with the mediating role of basic psychological needs among university students.  Method: In this study, which falls within the category of correlational studies, 400 students from Azarbaijan Shahid Madani University were selected using cluster sampling method. Then, they answered Identifying People in Risk of Addiction Questionnaire, Trait Meta-Mood Scale (TMMS), Basic Psychological Needs Scale, and Socioeconomic Status Questionnaire. Results: The results showed that vulnerability to addiction had a significant negative correlation with emotional intelligence and the satisfaction of basic psychological needs. The proposed model had a good fit with the data. Conclusion: The dimensions of emotional intelligence and socioeconomic status can explain vulnerability to addiction in university students because of their facilitative role in the satisfaction of basic psychological needs and, thereby, attention to this matter can lead to the proposal of some recommendations for addiction prevention and treatment.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهزاد شالچی | b shalchi
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید مدنی (Azarbaijan shahid madani university)

فریده تنگستانی زاده | f tangestanizadeh


مریم پرنیان خوی | m parnian khoy


شهرام یاقوتی آذری | sh yaghouti azari



نشانی اینترنتی http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-1263-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-444905.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات