این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
اعتیاد پژوهی
، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۲۶۹-۲۸۰
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارت های خودآگاهی هیجانی بر افزایش کنترل تکانه و کاهش استعداد گرایش به مصرف موادمخدر
چکیده فارسی مقاله
هدف: در تحقیق حاضر اثربخشی آموزش مهارت های خودآگاهی هیجانی بر افزایش کنترل تکانه و کاهش استعداد گرایش به مصرف موادمخدر مورد بررسی قرار گرفت. روش: روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش ناحیه چهار اهواز، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده، که 50 نفر از آنان (25 نفرگروه آزمایشی و 25 نفر گروه گواه) به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش در معرض 11 جلسه آموزشی مهارت های خودآگاهی هیجانی قرار گرفت. برای جمع آوری داده ها از خرده مقیاس کنترل تکانه هوش هیجانی بارآن (1997) و آزمون استعداد گرایش به اعتیاد زرگر (1385) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهی هیجانی در گروه آزمایش باعث افزایش کنترل تکانه و کاهش استعداد گرایش به مصرف موادمخدر در آنان شد. نتیجه گیری: برای ارتقاء رفتارهای پیشگیری از سوء مصرف موادمخدر، آموزش مهارت های خودآگاهی هیجانی ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودآگاهی هیجانی، کنترل تکانه، گرایش به مصرف موادمخدر
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Self-Awareness Skills Training in Increased Impulse Control and Reduced Tendency to Drug Use
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: In the present study, the effectiveness of emotional self-awareness skills training in increasing impulse control and decreasing tendency to drug use was investigated. Method: In this quasi-experimental study with pre-test post-test/control group, all the male students in third grade high school in district 3 of Ahvaz constituted the population of the study. Among the population, fifty participants were selected via simple random sampling method and were divided into two groups (experimental and control). Only the experimental group was exposed to eleven training sessions of emotional self-awareness. For data collection purposes, Bar-on's Impulse Control Subscale and Zargar's Addiction Potential test were used. Results: The results showed that emotional self- awareness skills training in the experimental group led to the increase of impulse control and the decrease of addiction potential. Conclusion: Emotional self- awareness skills training is necessary to promote prevention of abusive behaviors of narcotics.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کریم کریم سواری | k karim sevari
شهرزاد شانچی | shahrzad shnachi
نشانی اینترنتی
http://etiadpajohi.ir/browse.php?a_code=A-10-770-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/590/article-590-444916.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات