این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی کردستان
، جلد ۲۲، شماره ۴، صفحات ۹۱-۱۰۰
عنوان فارسی
ارزیابی وضعیت سلامت روانی پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی ایران: یک پیمایش ملی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: اختلالات سلامت روانی از مشکلاتی هستند که در میان افراد شاغل در کارکنان مراقبت سلامت به ویژه پرستاران به میزان زیادی مشاهده میشوند و میتوانند معضلات زیادی ایجاد نمایند. هدف مطالعه حاضر، تعیین وضعیت سلامت روانی کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستانهای آموزشی سطح کشور بوده است. روش بررسی: این مطالعه، یک پژوهش توصیفی و مقطعی می باشد که طی آن 5837 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در بیمارستانهای آموزشی کشور مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) گردآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 18 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد، 2/30% از کارکنان پرستاری برخوردار از سلامت روانی و 8/69% از آنان در مواجهه با اختلالات سلامت روان بوده اند. میانگین نمره سلامت روانی پرستاران در کل 37/12 ± 11/31 بود. بیشترین میانگین نمره(بدترین حالت) در سلامت روانی مربوط به حیطه عملکرد اجتماعی(38/3 ± 86/12) و کمترین میانگین نمره (بهترین حالت) مربوط به حیطه افسردگی(02/3 ± 1/4) بود. نتیجه گیری: با توجه به یافته ها، توجه به سلامت روانی کارکنان پرستاری جهت بهبود کیفیت مراقبتهای پرستاری، ضروری است. همچنین مشاوره های روانشناختی برای کارکنان پرستاری، پیشنهاد می گردد. کلید واژه ها: سلامت روانی، بیمارستان، کارکنان پرستاری، ایران وصول مقاله:7/7/95 اصلاحیه نهایی: بدون اصلاحیه پذیرش:24/3/96
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روانی، بیمارستان، کارکنان پرستاری، ایران
عنوان انگلیسی
Nurses’ mental health in Iran: A national survey in teaching hospitals
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Mental health disorders are common problems among health care professionals such as nurses, which can create great problems .The aim of this study was to evaluate mental health status in nursing personnel in the teaching hospitals. Materials and Methods: This descriptive and cross-sectional study was performed in 2013 and included 5837 nurses working in educational hospitals affiliated to the medical universities in Iran. Data were collected by using a general health questionnaire (GHQ- 28) and were analyzed by descriptive and analytical statistics using SPSS18 software. Results: The results showed that 30.2% of the nurses were mentally healthy and 69.8% of them were exposed to mental health disorders. The mean score of mental health was 31.11± 12.37. The highest mean score (the worst condition) of the unhealthy nurses belonged to social performance domain (12.86 ± 3.38) and the lowest mean score (the best condition) was related to depression domain (4.1 ± 3.02). Conclusion: Attention to mental health of the nursing personnel is of great importance and can lead to improvement of nursing care quality. Psychological counseling for nursing personnel is also recommended. Key words: Mental health, Nurse, Teaching hospital, Iran Received: Sep 28, 2016 Accepted: Jun 14, 2017
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Mental health, Nurse, Teaching hospital, Iran
نویسندگان مقاله
فریدون خیری | freidoon kheyri
center for nursing care research, school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نعیمه سید فاطمی | naeemeh seyedfatemi
center for nursing care research, department of nursing, school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فاطمه اسکویی | fatemeh oskouei
center for nursing care research, department of nursing, school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مرجان مردانی حموله | marjan mardani hamooleh
department of nursing, school of nursing and midwifery, iran university of medical sciences, tehran, iran
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://sjku.muk.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-169&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/33/article-33-445724.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات