این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۲۱-۴۳۶
عنوان فارسی
پیشبینی اختلال فزونکنشی جنسی بر اساس دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی در دانشجویان پسر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی ۹۵-۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: اختلال فزونکنشی جنسی به تلاشهای ناموفق متعدد افراد برای کنترل یا کاهش مدتزمان صرفشده، درگیر شدن در تخیلات، تمایلات و رفتارهای جنسی تعریف میشود که در پاسخ به حالتهای خلقی ملالآور یا رویدادهای استرسزا میباشد. پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اختلال فزونکنشی جنسی در دانشجویان بر اساس دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی طراحی شده است. مواد و روشها: این پژوهش از نوع توصیفی بود که 300 نفر از دانشجویان پسر دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای بر اساس دانشکده و کلاس انتخاب شدند و پرسشنامههای رفتار فزونکنشی جنسی، دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار)، آزمونهای همبستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که بین دشواری در تنظیم هیجان (001/0p<، 51/0r=) و بهزیستی روانشناختی (001/0p<، 39/0- r=) با اختلال فزونکنشی جنسی دانشجویان، همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین دشواری در تنظیم هیجان (2/30%=R2) و بهزیستی روانشناختی (8/17%=R2) با توان مطلوبی، اختلال فزونکنشی جنسی دانشجویان را پیشبینی کردند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه ضرورت توجه به مشکلات تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی را در اختلال فزونکنشی جنسی دانشجویان نشان میدهند. شروع مداخلات مناسب و مؤثر برای پرداختن به این مشکلات و آموزش راهبردهای تنظیمی مثبت در دانشجویان میتواند از شیوع و وقوع این اختلال و مشکلات بهداشتی بعدی (از جمله بارداریهای ناخواسته و بیماریهای منتقله از راه جنسی) جلوگیری کند. واژههای کلیدی: اختلال فزونکنشی جنسی، دشواری در تنظیم هیجان، بهزیستی روانشناختی، دانشجویان، تبریز
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Predicting Hypersexual Disorder Based on Difficulties in Emotion Regulation and Psychological Well-being in Male Students at Azarbaijan Shahid Madani University in 2016
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: The hypersexual disorder is described as multiple unsuccessful attempts to control or diminish the amount of time spent on engaging in sexual fantasies, urges, and behaviors in response to dysphoric mood states or stressful life events. The purpose of the study was to investigate the predictability of hypersexual disorder in students based on difficulties in emotion regulation and psychological well-being. Materials and Methods: In this descriptive study 300 male students of Azarbaijan Shahid Madani University were selected in the 2016/2017 academic year, based on faculty and major by cluster- random sampling method and completed the Hypersexual Behavior Inventory (HBI), the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) as well as the Ryff Scale of Psychological Well-Being (RSPWB). Data were analyzed by descriptive statistics (mean and standard deviation), Pearson's correlation coefficient as well as multiple linear regression. Results: The results showed that there were significant correlations between difficulties in emotion regulation (r=0.51, p< 0.001) and psychological well-being (r=-0.39, p< 0.001) and hypersexual disorder in the students. Also, the difficulties in emotion regulation (R2=30.2%) and psychological well-being (R2=17.8%) could favorably predict the hypersexual disorder in the students. Conclusion: According to the results of this study, noticing the role of emotion regulation and psychological well-being difficulties in the hypersexual disorders is necessary and beginning the appropriate and effective interventions for addressing these problems and training positive regulatory strategies and effective coping strategies in students can prevent developing these disorders and the following health consequences (like unintended pregnancies and sexully transmitted diseases). Key words: Hypersexual disorder, Difficulties in emotional regulation, Psychological well-being, Students, Tabriz Funding: This research was funded by Shahid Madani University. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Shahid Madani University, approved the study. How to cite this article: Seyed Hashemi S.G, Shalchi B, Yaghoubi H. Predicting Hypersexual Disorder in Male Students Based on Difficulties in Emotion Regulation and Psychological Well-being in Male Students at Azarbaijan Shahid Madani University in 2016. J Rafsanjan Univ Med Sci 2017; 16(5): 421-36. [Farsi]
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سیدقاسم سید هاشمی | s g seyed hashemi
seyedhashemi@azaruniv.ac.ir
بهزاد شالچی | b. shalchi
shalchi.b@gmail.com
حسن یعقوبی | h. yaghoubi
yaghoubi.hassan@yahoo.com
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2943-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/38/article-38-445761.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات