این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
یافته
، جلد ۱۹، شماره ۲، صفحات ۱۸-۲۹
عنوان فارسی
بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری و مدیریت رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تحقیقات دو دهه اخیر بیانگر اهمیت و توجه خاص کشورهای مختلف به مسئله تعلل بوده است. این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی درمان شناختی-رفتاری و مدیریت-رفتار بر تعلل ورزی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان صورت گرفته است. مواد و روش ها: در این پژوهش روش آزمایشی به کار رفته است که در آن از طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروههای آزمایش و گواه استفاده شده است. از میان دانشجویان دختر و پسر در سال تحصیلی 94-93، 393 نفر بهعنوان نمونه آماری پژوهش بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای انتخاب دانشجویان گروههای پژوهشی، ابتدا پرسشنامه تعلل تاکمن برای نمونهای به حجم 393 نفر از دانشجویان اجرا شد و از این میان، تعداد 76 نفر از دانشجویان با توجه به نمرات کسب شده در پرسشنامه تعلل تاکمن بهعنوان دانشجویان دارای تعلل شناسایی و به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. یافته ها: یافتههای این پژوهش نشان داد که میزان شیوع تعلل در کل دانشجویان 33/19 درصد بود. 41/29 درصد از پسران جامعه مورد بررسی، تعللی بودند در حالی که این میزان در دختران 96/14 درصد بود. همچنین نتایج حاکی از تأثیر گذاری دو روش درمان شناختی - رفتاری و مدیریت رفتار بر کاهش تعلل بود. علاوه بر این تفاوت معناداری بین جنسیت و نوع درمان در این پژوهش مشاهده شد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصله از این پژوهش، به نظر میرسد که تعلل از سازههای شناختی تأثیرپذیر است و با توجه به همین مسئله، این دو روش درمانی با تأکید بر سازههای شناختی توانستند میزان تعلل را در گروه آزمایش کاهش دهند. همچنین تفاوت روشهای درمانی در بین دختران و پسران، نشان از تفاوت سازههای شناختی متناسب با جنسیت است که به نظر میرسد بیارتباط با نقشهای جنسیتی نباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تعلل، درمان، شناختی-رفتاری، مدیریت رفتار، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The effectiveness of Cognitive Behavioral and Behavior management Therapies on Procrastination in students of Lorestan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The researches of recent two decades are representative of the importance and special attention of various countries to the procrastination issue. This research carried out with the aim of the investigation of the effectiveness of cognitive behavioral and behavior management therapies on procrastination in students of the Lorestan University of Medical sciences. Materials and Methods: The experimental study method was used in this study that the design of pretest- posttest with experimental and control groups were used. Among the all of the male and female students in academic year of 2014, 393 subjects were selected as a sample of study using the convenient sampling method. At first the Tuckman' procrastination questionnaire were completed by 393 students and among them 76 subjects that diagnosed with procrastination were selected and assigned to experimental and control groups. Result: The findings of this research indicated that the amount of the prevalence of procrastination in all students was 19/33%. 29/41% of the male population under study had procrastination, but this amount for females were 14/96%. Also the results represented the effectiveness of two therapies of cognitive behavioral and behavior management on reduction of procrastination. Furthermore, there were significant differences between the gender and the type of the treatment. Conclusion: According to the results of this study, it seems that the procrastination is from the impressible cognitive constructs and regarding this issue, these two treatments by emphasis on cognitive constructs could decrease the amount of the procrastination on experimental groups. Also the differences between the treatment methods among male and female, is representative of differences of cognitive constructs corresponding to the gender that seems not to be irrelevant to gender roles.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه موحدی | masomeh movahedi
,research center of social factors affecting the health, lorestan university of medical sciences, khoramabad, iran
،مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت
محمد عبادی راد | mohamad ebadi rad
department of counseling, faculty of psychology and educational sciences, shahid beheshti university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
کلثوم کریمی نژاد | kolsom kariminejad
department of counseling, faculty of educational sciences and psychology, shahid chamran university, ahvaz, iran
گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سیده فایزه مروج | fayezeh moravej
clinical psychology, department of psychology, jahad daneshgahi university, ahvaz, iran
گروه روانشناسی، دانشگاه جهاد دانشگاهی اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-76&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/40/article-40-445777.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات