این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
جاده
، جلد ۲۴، شماره ۸۹، صفحات ۲۷۷-۲۹۱
عنوان فارسی
کاربرد مدلهای عددی در شبیهسازی رفتار رودخانههای مشرف به مسیر راه
چکیده فارسی مقاله
احداث، تعمیر و نگهداری زیرساختهای حمل و نقل جادهای و ریلی بسیار گرانقیمت هستند. شناخت دقیق پدیدههایی که به این زیرساختها آسیب میرسانند، میتواند کمک شایانی به مدیریت هزینهها کند. یکی از مهمترین این پدیدهها سیلاب است. در دهههای اخیر مطالعه عددی سیلهای رخ داده در مجاورت جادهها و خطوط ریلی مورد توجه محققین قرار گرفته است. در تحقیق حاضر معادلات حاکم یکبعدی و دوبعدی جریان ارئه شده است و در این زمینه مدلهای تجاری موفق مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. از بین مدلهای ارائه شده، نحوه عملکرد دو مدل منتخب یک بعدی و دو بعدی در زمینه اثر سیلاب بر مسیر مورد بازبینی دقیقتر قرار گرفته است. در نهایت موارد پیشنهادی استفاده از این مدلها ارائه گردیده است. از نتایج قابل ذکر اینست که استفاده از مدلهای یکبعدی برای تحلیل کلی از یک منطقه بزرگ که بتوان غالب جریان را خطی در نظر گرفت، بسیار سودمند خواهد بود. علیرغم اینکه این مدلها قابلیت بررسی پدیدههای جزیی مانند اثرات پایه پلها و کالورتها را نیز دارا میباشند، اما در صورتی که جزییات پدیده برای پروژه مورد مطالعه از اهمیت بالایی برخوردار باشد، پیشنهاد میگردد که از نرمافزارهای دوبعدی و سهبعدی با توانایی بالاتر استفاده گردد. از اینرو استفاده مدلهای دوبعدی نظیر مدل CCHE2D با قابلیت بهرهگیری از انواع مدلهای آشفتگی و شبیهسازی همزمان بار معلق و بار بستر در حالت غیر تعادلی، غیریکنواخت و رسوب چسبنده و غیرچسبنده، مناسب است. همچنین استفاده از مدلهای معرفی شده یکبعدی و دوبعدی در پدیدههایی که ماهیت کاملا سهبعدی دارند، توصیه نمیگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Applying Numerical Models to Simulate the Behavior of Rivers in the Vicinity of Road
چکیده انگلیسی مقاله
Construction, repair and maintenance of road and railroad infrastructures are very expensive. The exact knowledge of phenomena that damage the infrastructures, can help to manage the costs. One of the most important phenomena is flood. In recent decades, numerical modelings of occurred flood in the vicinity of roads and railways have been noted. In the present study, one and two-dimensional flow equations are presented and successful models in this field have been investigated. Among the presented models, two superior ones within one-dimensional and two-dimensional models are investigated more accurately and finally the proposed usages of these models are presented. One of the noticeable results is that one-dimensional models for overall analysis of a large area are very beneficial when dominant flow can be considered linearly. Although these models can calculate the effect of partial phenomena such as bridges and culverts, but if the details of these phenomenas are important for the project, it is suggested that the two-dimensional and three-dimensional softwares are used with higher capacity. Thus, using two-dimensional models such as CCHE2D, with ability of using different turbulence models and simulation the suspended load and bed load in non-equilibrium state, non-uniform and cohesion and non-cohesion sediments is appropriate. The use of introduced one and two-dimensional models for cases which are totally tree dimensional are not recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
امیر محجوب |
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی
امیرحسین عباس نیا |
استادیار، گروه مهندسی عمران، واحد پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی پردیس (Islamic azad university of pardis)
فواد کیلانه یی |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره ، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
نشانی اینترنتی
http://road.bhrc.ac.ir/article_50954_9253e3381eb8224d08e7bfaf0a47dbab.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-446543.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات