این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۴، شماره ۸۸، صفحات ۱۴۳-۱۵۲

عنوان فارسی مطالعه پارامتریک اثر حفاری تونل‌های نعل اسبی بر نشست ماکزیمم سطح زمین و نیروهای داخلی پوشش تونل
چکیده فارسی مقاله به طور کلی محیط زمین در ابتدا تحت فشار ناشی از تنش‌های طبیعی می‌باشد که هرگونه دست خوردگی مانند حفر تونل این وضعیت تنش را مختل کرده و سبب پدید آمدن تغییر مکان‌هایی در سطح زمین  می‌شود. اگر این تغییر  مکان‌ها در محدوده استاندارد نباشند، موجب بروز مشکلاتی در ساختارهای سطحی و زیرسطحی می‌شوند و گاهی خسارت‌های زیادی را به دنبال دارند. حین حفر تونل، پارامترها و کمیت‌های مختلفی بر مقادیر نشست سطح زمین تاثیرگذار است که از جمله می‌توان به چسبندگی، زاویه اصطکاک، مدول الاستیسیته، قطرتونل، عمق قرارگیری تونل و فاصله تونل‌ها از هم اشاره نمود. در این پژوهش میزان تاثیر هریک از پارامترهای ذکرشده، مورد محاسبه و بررسی قرار می‌گیرد. باتوجه به نتایج بدست آمده، با افزایش چسبندگی، مدول الاستیسیته و عمق قرارگیری تونل، نشست سطح زمین کاهش یافته و با افزایش زاویه اصطکاک و قطر تونل، نشست افزایش یافته است. نتایج بدست آمده با استفاده از نمودار و جدول به تفصیل بیان شده است و نتایج حاصله حاکی از تاثیر بسیار زیاد این پارامترها بر نشست سطح زمین و نیروهای داخلی می‌باشد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تونل، نشست سطح زمین، نیروهای داخلی، پارامترهای مکانیکی خاک،

عنوان انگلیسی Parametric Study of the Effect of Excavated Horseshoe Tunnels on the Maximum Surface Settlement and Inner Forces of Tunnel Lining
چکیده انگلیسی مقاله Generally, the Earth is under the force of actual stress and any disturbance such as tunnel excavation disarranges the stress condition and surface displacements. If these displacements are not in standard range, it can cause some problems in surface and lower level structures. At the time of tunnel excavation, some parameters such as cohesion, friction angle, elasticity modulus, tunnel diameter, and tunnel space affect the surface settlements and inner forces of tunnel lining. In this study, measured and examined effect of each of the above parameters. According to the analysis, increase in cohesion, elasticity modulus and tunnel depth cause the surface settlement decrease but increasing the friction angle or tunnel diameter cause surface settlement enhancement. The results are described in detail by graph and table and the results show a significant effect of these parameters on the surface settlement and inner forces.      
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد آزادی |
دانشیار، دانشکده عمران و نقشه برداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)

محمدرضا علمدار | mohammad reza
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده عمران و نقشه برداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی قزوین (Islamic azad university of qazvin)


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_50944_add2119cb706859a89493991968379fe.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-446544.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات