این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۴، شماره ۸۷، صفحات ۱۱۵-۱۲۲

عنوان فارسی بررسی روند تغییرات سهم حمل و نقل ریلی و میزان تلفات حمل و نقل جاده‌ای
چکیده فارسی مقاله سهم ناچیز حمل ونقل ریلی در کشور، باعث شده است تا اکثر سفرهای برون­شهری با شیوه حمل و نقل جاده­ای صورت گیرد که این موضوع می تواند تبعات منفی افزایش تلفات در راه­ها را بدنبال داشته باشد. تعداد تلفات حوادث ترافیکی می تواند توسط سه بعد اصلی مواجهه، ریسک و پیامد تبیین شود. تغییر در هر یک از این سه بعد، تعداد تلفات را تغییر خواهد داد. یکی از روش‌های کاهش مواجهه، ترویج مد‌های حمل و نقل ایمن تر نظیر راه آهن است. بنابراین مسئله کاهش تلفات حوادث ترافیکی بدون درنظرگرفتن نقش سهم حمل و نقل ریلی، امکانپذیر نیست. در این مقاله روند تغییرات بین سهم حمل و نقل ریلی وتلفات حوادث جاده ای از طریق مطالعه آماری با تمرکز بر داده های کشورهای آلمان، اتریش، دانمارک و بلژیک بررسی شده است. در داده های مربوط به این کشورها یک رابطه‌ی منفی قوی و متوسط بین دو متغیر سهم حمل و نقل ریلی مسافری و تعداد تلفات رانندگی مشاهده شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تلفات حوادث ترافیکی،شاخص مواجهه،سهم حمل و نقل ریلی،

عنوان انگلیسی Evaluation of Trends in the Share of Rail Transportation and Road Fatality
چکیده انگلیسی مقاله The share of railway transport is inconsiderable in Iran. This could be one of the major causes of the high rate of fatalities in Iran. So the issue of road safety, regardless of different transport modes, is not perfect. Safety can be described as an issue by the three main indexes: exposure, risk, and consequence. With changes in any of these three dimensions, safety requirements will change. One method of reducing exposure index is developing safer transport modes such as railways. In This paper, the relationship between the share of rail and road traffic fatalities through statistical analysis of data from Germany, Denmark, Belgium, and Austria countries is analyzed. In these countries with high rail density, road death rate is decreased with increasing the share of rail.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نریمان نیکو |
دانشجوی دکتری، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

علی توکلی کاشانی | tavakoli kashani
استادیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)

افشین شریعت مهیمنی |
دانشیار، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشکده مهندسی عمران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات