این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۲۴، شماره ۸۶، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی سیاست‌هایی جهت افزایش قدرت رقابت ایران در تجارت حمل و نقل دریایی
چکیده فارسی مقاله مسأله تجارت دریایی بخصوص در منطقه حساس خلیج فارس و دریای عمان که قطب تجارت و نفت دنیاست گسترده­تر از پیش شده است. رقابت فشرده با بنادر مدرن خلیج فارس مانند دبی و جبل علی، وضعیت جذب و پهلوگیری تجاری را پیچیده­تر کرده است و از آنجایی که رونق بنادر ما تابع تجارت ماست، بنابراین، میزان رونق و شکوفایی تجارت بر میزان رونق و شکوفایی بنادر اثر می­گذارد.این مطالعه به بررسی تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بر میزان پهلوگیری کشتی­های تجاری و حمل و نقل دریایی و شناخت محدودیت­های مختلفی که کشتی­های تجاری خارجی برای پهلوگیری در بنادر جنوب  ایران دارند و همچنین محدودیت­ها و موانعی که بنادر داخلی جهت ارائه خدمات مناسب به این کشتی­ها دارند، می‌پردازد و درنهایت، ارائه راهکارهایی جهت غلبه بر این موانع است. نتایج نشان داد که بین عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و زیر مولفه های آن‌ها (عوارض بندری، هزینه‌های تخلیه و بارگیری، خصوصی سازی بنادر، هزینه‌های حمل و نقل بین المللی، تبلیغات، ارتباط با سایر سازمان‌های مرتبط، تحریم‌ها، قوانین داخلی و عوامل مدیریتی) و میزان ترددهای تجاری در ایران رابطه معنی­داری وجوددارد؛ لذا می‌توان گفت که رابطه مثبت و قوی بین آن‌ دو برقرار است. با توجه به نتایج تحقیق، پیشنهاد می­گردد که در نرخ­گذاری برای عوارض بندری، هزینه­های تخلیه و بارگیری و هزینه­های حمل و نقل و سایر هزینه­های بندری عامل رقابت با سایر بنادر منطقه مدنظر قرار گیرد و نرخ­ها به صورت رقابتی تعیین گردد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Policies to Increase Iran's Competitiveness in Maritime Shipping Trade
چکیده انگلیسی مقاله Maritime trade problem is more extensive than ever especially in the sensitive region of the Persian Gulf and Oman Sea that are oil trading hub in the world. Intense competition with Persian Gulf modern ports like Dubai and Jebel Ali, capture and berthing of the business is more complex. Since the prosperity of our ports is function of our business. So, boom business effect on boom ports. This study examines the factors of economic, political and cultural understanding the content of berthing of commercial vessels and the various restrictions on foreign commercial ships for berthing at Iranian South ports .And also the limitations and barriers to services for internal ports to the ships, and offers strategies for overcoming these barriers. The results showed that there is a significant relationship between the economic, political, cultural and below its components (the port side, the cost of loading and unloading, the privatization of ports, cost of international transportation, advertising, relationship with other relevant organizations, sanctions and local laws and administrative factors) and the commercial traffic in Iran. Therefore it can be said that a strong positive relationship is established between the two variables. According to results, is recommended that the rate for complications port, loading and unloading costs and transportation costs and other costs of operating the port to compete with other ports in the region considered and rates determined on a competitive basis.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالکریم حسین پور |
استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خلیج فارس بوشهر (Khalij fars university)


نشانی اینترنتی http://road.bhrc.ac.ir/article_50904_52f7d7322b9a1105262bdc204ed9cf4b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/741/article-741-446559.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات