این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، جلد ۲۳، شماره ۳، صفحات ۲۵۷-۲۶۷

عنوان فارسی مداخله آموزشی با استفاده از الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کار ﺩﺭ ﻣﻌﺎﺩﻥ، ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ ﻣﺸﺎﻏﻞ ﺗﻬﺪﻳﺪﻛﻨﻨﺪﻩ ﺳﻼﻣﺘﻲ ﻛﺎﺭﮔﺮﺍﻥ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩد. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی بر سازه‌های الگوی رفتار سالم در کارگران معدن زغال سنگ طبس در سال 1394 انجام شد. روش تحقیق: در این مطالعه نیمه‌تجربی تصادفی شاهددار، 45 ﻧﻔﺮ ﻛﺎرﮔﺮ در ﻫﺮ ﻳﻚ از ﮔﺮوه‌ﻫﺎی آزمون و شاهد شرکت کردند. اطلاعات جمعیت‌شناختی و داده‌های مرتبط با سازه‌های الگوی رفتار سالم، قبل و 3 ماه بعد از مداخله، از طریق پرسشنامه الگوی رفتار سالم جمع‌آوری شد. برای سنجش اعتبار و پایایی پرسشنامه، از روش اعتبار محتوی و آلفای کرونباخ استفاده شد. مداخله آموزشی در قالب 4جلسه 60دقیقه ای و به‌روش بحث گروهی و پرسش و پاسخ اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرم‌افزار SPSS (ویرایش 16) شد و با استفاده از آزمون‌های آماری Chi-Square، Mann– Whitney، Fisher، Wilcoxon، Kruskal– Wallis، Paired t-test و t-test Independent، در سطح معنی‌داری 05/0P< مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: قبل از آموزش، بین دو گروه از نظر متغیّرهای جمعیت‌شاختی و متغیّرهای اصلی پژوهش اختلاف معنی‌داری وجود نداشت؛ اما پس از آموزش، یافته‌ها نشان‌دهنده تغییر معنی‌دار میانگین امتیاز سازه‌های نگرش (001/0P<)، اعتقادی (001/0P<)، هنجاری (001/0P<)، قصد رفتاری (001/0P<)، آگاهی (001/0P<) و عوامل تسهیل‌کننده (001/0P<) در گروه آزمون بود. نتیجه‌گیری: نتایج تحقیق نشان می‌دهد مداخله آموزشی بر مبنای الگوی رفتار سالم قادر است نگرش، اعتقادات، هنجارها، قصد رفتاری، آگاهی و عوامل تسهیل‌کننده تبدیل قصد به رفتار را در کارگران معدن درباره رفتارهای ناایمن تغییر دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، الگوی رفتار سالم، نگرش، قصد رفتاری، کارگران

عنوان انگلیسی Educational intervention on the health action model on Employee Safety Behaviors in Tabas coal mine
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Maintaining a huge elderly health, health promotion and community development is very important. Workers' health status is largely influenced by their working conditions and job. Work in mines, including those considered threats to workers' health. Materials and Methods: A number of 45 workers in each of the control and intervention groups participated in a quasi-experimental study. Demographic information and data related to HAM constructs and safety were collected through a HAM questionnaire and the safe operation checklist 3 months after the intervention. Cronbach's alpha coefficients were used to confirm properties of the tools. Educational intervention accompanied was applied in the form of four training classes. The Data were analyzed based on distribution of variables. Results: Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographics and the study main variables. After training, however, results showed significant changes of mean scores of attitude (P< 0.001), norms (P< 0.001), belief (P< 0.001), intention (P< 0.001), knowledge (P< 0.001) in the experimental group. Conclusion: The research results show that HAM educational intervention is able to change workers' awareness, attitude, norm, belief, and intention towards unsafe behavior and improve their safety performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد واحدیان شاهرودی | mohammad vahedian shahroodi
dept. of health education and health promotion, school of health
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ، دانشکده بهداشت

مهدی قلیان اول | mahdi gholian –aval
dept. of health education and health promotion, school of health
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ، دانشکده بهداشت

حبیب الله اسماعیلی | habibullah esmaily
dept. of biostatistics amp; epidemiology, school of health
گروه اپیدمیولوژی و آمار حیاتی

هادی طهرانی | hadi tehrani
dept. of health education and health promotion, school of health
دانشکده بهداشت

محمدناصر شفیعی | mohammad naser shafiei
dept. of health education and health promotion, school of health
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ، دانشکده بهداشت

فایزه محمدی | faeze mohammadi
dept. of health education and health promotion, school of health
مشهد- خیابان دانشگاه 18- دانشکده بهداشت- گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت تلفن 38412081- 051 نمابر 38413006-051


نشانی اینترنتی http://journal.bums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1859-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/44/article-44-447666.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات