این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۵۲-۵۹
عنوان فارسی
تأثیر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشجویان بهویژه دانشجویان پرستاری در زمینه سازگاری اجتماعی و عاطفی دارای مشکلات فراوانی دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیشوا در سال تحصیلی 95-1394 بودند. از میان آنان 40 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به روش تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای با رویکرد گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش دید. گروهها ابعاد سازگاری اجتماعی و عاطفی پرسشنامه سازگاری Bell را تکمیل کردند. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-17 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل در متغیرهای سازگاری اجتماعی و عاطفی تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد به طور معناداری باعث بهبود سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری شد (05/0 ≥ P). نتیجه گیری: نتایج حاکی از تأثیر روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش سازگاری اجتماعی و عاطفی دانشجویان پرستاری بود. بنابراین پیشنهاد میشود مشاوران و درمانگران برای بهبود ابعاد سازگاری به ویژه سازگاری اجتماعی و عاطفی از روش گروه درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد استفاده کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان، پذیرش و تعهد، سازگاری اجتماعی، سازگاری عاطفی، پرستاری
عنوان انگلیسی
The Effect of Group Therapy based on Acceptance and Commitment on Social and Emotional Adjustment of Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Students, especially nursing students, have many problems in terms of social and emotional adjustment. Therefore, the present research aimed at determining the effect of group therapy based on acceptance and commitment on social and emotional adjustment of nursing students. Methods: This research was a semi-experimental with a pre-test and post-test with experimental and control groups. The research population included all nursing students of Islamic Azad University of Pishva branch, during academic years 2015 and 2016. From this group, 40 individuals were selected by available sampling method and randomly assigned to 2 equal groups. The experimental group was trained by the approach of group therapy based on acceptance and commitment during 8 sessions of 90 minutes. Both groups completed dimensions of social and emotional adjustment of Bell's adjustment questionnaire. Data were analyzed using the SPSS-17 software and by multivariate analysis of covariance method. Results: The findings showed that there was a significant difference between experimental and control groups in the variables of social and emotional adjustment. In other words, group therapy based on acceptance and commitment significantly led to improvement in social and emotional adjustment of nursing students (P ≤ 0.05). Conclusions: The results are due to the effect of group therapy based on acceptance and commitment method indicating increased social and emotional adjustment of nursing students. Therefore, it is suggest for counselors and therapists to use group therapy based on acceptance and commitment method to improve dimensions of adjustment-specific social and emotional adjustment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا نوری | leyla noori
islamic azad university, garmsar, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
سارا حقیقت | sara haghighat
islamic azad university, garmsar, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار (Islamic azad university of garmsar)
جمال عاشوری | jamal ashoori
isfahan khorasgan branch, islamic azad university, isfahan, iran
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-2740-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/74/article-74-448231.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
روانپرستاری و پرستاری بهداشت روانی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات