این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۷، شماره ۱۵۲، صفحات ۱۸۵-۱۹۱

عنوان فارسی ارزیابی رضایت کاربران از خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی مازندران
چکیده فارسی مقاله   سابقه و هدف: ارزیابی رضایت کاربران از خدمات کتابخانه‌ها از چالش‌های مهم دستیابی به خدمات بهتر است. هدف پژوهش حاضر سنجش رضایت کاربران از خدمات کتابخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با استفاده از مدل لایب کوال است. مواد و روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی، 144 نفر از اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مازندران با روش نمونه‌گیری در دسترس وارد شدند. آزمودنی‌ها میزان رضایت خود را از خدمات کتابخانه‌های دانشکده‌های دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تکمیل پرسش‌نامه استاندارد لایب کوال اظهار نمودند. یافته‌ها: این پژوهش نشان داد رضایت کاربران در سطح حداقل انتظارات در هر سه مولفه: اثرخدمت، کنترل اطلاعات و کتابخانه به‌عنوان مکان به ترتیب 05/1 ± 25/5، 20/1 ± 51/5 و 50/1 ± 69/5 برآورده می‌شود ولی سطح حداکثر اتنظارات به ترتیب مولفه‌ها 79/1 ± 43/6، 68/1 ± 83/5 و 97/1 ± 83/5 برآورده نمی‌گردد. میزان رضایت اعضای هیئت علمی و دانشجویان از اثر خدمت کتابخانه‌ها یکسان است. در بعد خدمات اطلاع رسانی، سطح انتظارات اعضای هیئت علمی از کتابخانه‌ها نسبت به دانشجویان بیش‌تر است و رضایت آن‌ها از مولفه کتابخانه به‌عنوان مکان از دانشجویان کم‌تر است. استنتاج: کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی در تامین نیاز‌های کاربران، وضعیت متوسط را کسب نمودند و خواسته‌ها و انتظارات کاربران با سطح حداکثر و ایده‌ال فاصله دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت، کتابخانه، لایب کوال

عنوان انگلیسی Assessment of User Satisfaction on Library Services at Mazandaran University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Assessment of user satisfaction on library services is a major challenge in achieving appropriate services. The aim of this study was to evaluate user satisfaction with library services at Mazandaran University of Medical Sciences based on LibQUAL model. Materials and methods: A descriptive study was conducted in 144 faculty members and students at Mazandaran University of Medical Sciences. The participants were selected by convenience sampling. They reported their satisfaction on library services of different schools at Mazandaran University of Medical Sciences via completing the LibQUAL scale. Results: This study showed that, user satisfaction in three components, including service affect, information control, and library as a place met the minimum level of expectations (5.25±1.05, 5.51±1.20, 5.69±1.50, respectively), but did not met the maximum level of expectations (6.43±1.79, 5.83±1.68, 5.83±1.97, respectively). Similar Satisfaction level was seen in faculty members and students on the service affect. In dimension of information services, the expectation level of faculty members was higher than that of students, but their satisfaction level on library as a place was less than that of the students. Conclusion: The libraries and information centers studied here, met the needs of users at average levels, but they are believed to be far from ideal levels.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله satisfaction, library, LibQUAL

نویسندگان مقاله زهره افشار | zohreh afshar
mazandaran university of medical sciences, sari, iran phd student in knowledge and information sciences, islamic azad university, babol branch, babol, iran
دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری،.ایران . دانشجوی دکتری علم اطلاعات ودانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

علی اصغر رضوی | ali asghar razavi
islamic azad university, babol branch, babol, iran
بابل دانشگاه آزاد اسلامی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بابل (Islamic azad university of babol)

محبوبه فرامرزی | mahbobeh faramarzi
department of knowledge and information sciences, islamic azad university, babol branch, babol, iran
گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بابل (Islamic azad university of babol)

صفیه طهماسبی لیمونی | safiyeh tahmasebi limooni
assistant professor, department of knowledge and information sciences, islamic azad university, babol branch, babol, iran
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی بابل (Islamic azad university of babol)

جمشید یزدانی چراتی | jamshid yazdani charati
associate professor, department of biostatistics, health sciences research center, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
دانشیار، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-4706-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-448455.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده گزارش کوتاه
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات