این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۲۷، شماره ۱۵۲، صفحات ۱۹۷-۲۰۲
عنوان فارسی
رشد ژست دراز کردن دست و عملکردهای ارتباطی آن در کودکان طبیعی از ۸ تا ۱۲ ماهگی: یک مطالعه ی طولی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: کودکان در دوران رشد، از ژستها جهت برقراری ارتباط استفاده میکنند. ژست دراز کردن دست یکی از انواع آنها بوده که با نیت ارتباطی استفاده میشود. هدف از این مطالعه بررسی رشد ژست دراز کردن دست و عملکردهای ارتباطی آن در کودکان طبیعی فارسی زبان تهرانی از 8 تا 12 ماهگی است. مواد و روشها: در این مطالعه طولی آیندهنگر، با روش مشاهدهای - پرسشنامهای،9 کودک فارسی زبان تهرانی با رشد طبیعی از 8 تا 12 ماهگی به شیوه غیراحتمالی هدفمند، نمونهگیری و بررسی شدند. تعاملات مادر-کودک در محل زندگی کودک و با استفاده از موقعیتهای بازی نیمه ساختاریافته ضبط و بسامد رفتار هدف تعیین شد. یافتهها: : میانگین سن پیدایش درازکردن دست 8 ماه و 11 روزگی وسن استفادهی مداوم از آن 9 ماه و 11 روزگی میباشد.در بازهی سنی مورد نظر عملکرد ارتباطی درازکردن دست، تنظیم رفتار میباشد(001/0p<). بسامد استفاده از این رفتار در طی پنجماه متوالی رو به افزایش است (001/0p<). استنتاج: بر اساس یافتههای این مطالعه احتمالاً دراز کردن دست جز اولین ژستهایی است که در کودک فارس زبان ایجاد شده و عملکرد اصلی آن تنظیم رفتار شریک ارتباطی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ژستها. ارتباط غیرکلامی. رشد کودک. تعامل مادر-کودک.
عنوان انگلیسی
Development of Reaching Gesture and Its Communicative Functions in 8- to 12-Month-Old Normally Developing Children: A Longitudinal Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose: In developmental process, children use gestures for communication. One of these gestures is reaching which has various communicative functions. The purpose of this research was to investigate the development of reaching and its communicative functions in normally developed children aged 8-12 months whose language was Persian. Materials and methods: This longitudinal, prospective observational research included nine non-randomized normally developed children with Persian language. Observations of mother-child interaction at home were conducted by semi-structural play environment and the frequency of target behavior was estimated. Results: The mean values for age of the emergence and consistent use of the reaching gesture were 8 months and 11 days and 9 month and 11 days, respectively. Behavior regulation was found to be the communicative function of reaching at this age range (P< 0.001). The Frequency of this gesture increased during five consecutive months (P< 0.001). Conclusion: The results showed that reaching is probably one of the first gestures formed in Persian speaking children and its main function is behavioral regulation of their partners.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نفیسه علیمرادی | nafise alimoradi
msc student in speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
طلیعه ظریفیان | talieh zarifian
assistant professor, department of speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
تهران، ولنجک، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، گروه آموزشی گفتاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
عطیه اشتری | atieh ashtari
phd student in speech therapy, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشجوی دکتری، گروه آموزشی گفتاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
عنایت الله بخشی | enayatollah bakhshi
associate professor, department of statistics, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran
دانشیار، گروه آموزشی آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-7247-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-448457.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده
گزارش کوتاه
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات