این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
ارمغان دانش
، جلد ۲۲، شماره ۲، صفحات ۲۳۰-۲۴۱
عنوان فارسی
اثربخشی درمان شناختی – رفتاری بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان تحت سرپرستی بهزیستی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان، از مسائل مورد توجه مدیران آموزشی مدارس است که یکی از عوامل کلیدی مؤثر در آن اشتیاق تحصیلی است. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان تحت سرپرستی بهزیستی بود. روش بررسی: این یک مطالعه نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل همه دانشآموزان دختر تحت سرپرستی بهزیستی درشهر یاسوج در سال تحصیلی1395ـ 1394 بود. در این پژوهش با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی ساده 40 دانشآموز تحت سرپرستی بهزیستی در دو گروه آزمایشی و کنترل(برای هر زیر گروه 20 نفر) به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران استفاده شد و پروتکل درمان شناختی ـ رفتاری بر روی دانشآموزان گروه آزمایش اجرا شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری مانوا استفاده شد. یافتهها: بر اساس نتایج حاصل از آزمون مانووا، درمان شناختی ـ رفتاری در مرحله پسآزمون بر اشتیاق عاطفی، اشتیاق شناختی و اشتیاق رفتاری و اشتیاق تحصیلی، اثر معنیداری داشت. اندازه اثر درمان شناختی ـ رفتاری بر اشتیاق تحصیلی 67/0 بود. با توجه به نمرات پسآزمون گروه های آزمایش و کنترل مشخص گردید، درمان شناختی ـ رفتاری موجب افزایش اشتیاق تحصیلی دانشآموزان تحت سرپرستی بهزیستی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس آزمون شده است. نتیجه گیری: استفاده مستقیم و غیرمستقیم از آموزشهای شناختی ـ رفتاری میتواند در جهت تمایل و اشتیاق کردن دانشآموزان به تحصیل و مدرسه کمک کننده باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
درمان شناختی ـ رفتاری، اشتیاق تحصیلی، دانشآموزان.
عنوان انگلیسی
Effectiveness Cognitive – Behavioral on Academic Enthusiasm of Students Under the Supervision of the State Welfare Organization
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background & aim: Academic achievement and students' academic achievement are one of the key issues affecting academic eagerness. The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive-behavioral therapy on the students' academic well-being. In this research, 40 randomly selected sampling students were selected as case study in two experimental and control groups of 20. For data collection, Frederick et al (2005) educational agility questionnaire was used and the cognitive-behavioral therapy protocol was applied to the students of the experimental group. MANOVA Multivariate Analysis of variance (ANOVA) was used to analyze the data. Methods: The research was semi-experimental with pretest, posttest and control group. The study sample included all female students under the supervision of well-being in Yasuj. In this study, using simple random sampling method, 40 students under the supervision of well-being in both experimental and control groups (for each subgroup of 20 patients) were selected as sample. To collect information from questionnaires academic enthusiasm Frederick et al (2005) and the Protocol on the students in the experimental group were administered cognitive-behavioral therapy. Multivariate analysis of variance for data analysis (MANOVA) was used. Results: Based on the results of MANOVA, cognitive-behavioral therapy in the post-test the emotional longing, the longing cognitive, and behavioral enthusiasm and passion for the school, had a significant effect. Size 0.67 is the effect of CBT on academic enthusiasm. According to post-test scores of experimental and control groups, Cognitive-behavioral therapy enhances students' educational aspirations under the supervision of well-being in the experimental group compared with the control group in the posttest. Conclusion: The direct and indirect use of cognitive-behavioral training can help students to ease and encourage to school and study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Cognitive-behavioral therapy, Academic enthusiasm, Students
نویسندگان مقاله
مسلم عباسی | abbasi
1department of psychology, salman farsi university of kazerun, kazerun, iran
1گروه روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه سلمان فارسی (Salman farsi university)
آمنه ایرجی | a iraji
department of psychology, yasooj branch, islamic azad university, yasooj, iran,
گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، یاسوج، ایران،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج (Islamic azad university of yasouj)
کاظم خزان | k khazan
department of counseling, university of social welfare and rehabilitation sciences, tehran, iran,
گروه مشاوره توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران،
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
داریوش عظیمی | d azimi
department of counseling, university of allame tabatabaii, tehran, iran
گروه مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
نشانی اینترنتی
http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-673-1&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/130/article-130-448496.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات