این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۱۹۶-۲۰۵

عنوان فارسی اثر متفورمین بر یادگیری لمسی و رفتار شبه اضطرابی در موش سوری اوارکتومی شده
چکیده فارسی مقاله مقدمه: استروژن فرآیندهای زیادی مانند شکل‌پذیری سیناپسی، یادگیری و حافظه را در مغز تنظیم می‌کند. شواهد تجربی نشان داده‌اند که بین یائسگی و اختلال حافظه و اضطراب ارتباط وجود دارد که به نظر می‌رسد به علت فقدان استروژن ‌باشد. در این مطالعه اثر متفورمین با خواص آنتی‌اکسیدانی که می‌تواند باعث ترمیم اختلالات یادگیری و کاهش رفتارهای مرتبط با اضطراب شود بررسی شد. روش بررسی: این مطالعه از نوع تجربی بوده که 32 سر موش سوری ماده در محدوده وزنی 5±20 گرم به‌طور تصادفی به چهار گروه 8 تایی شامل گروه شم، اوارکتومی شده، اوارکتومی شده درمان با دوزهای mg/kg7 و mg/kg 15 متفورمین تقسیم شدند. نخست حیوانات اوارکتومی شدند و سپس به مدت 21 روز با دوزهای مذکور متفورمین و یا آب گاواژ شدند. سپس، رفتار شبه اضطرابی (با آزمون ماز به‌علاوه) و یادگیری لمسی (با آزمون شئ جدید) در گروه‌های مورد مطالعه بررسی شد. تفاوت بین گروه‌ها توسط آزمون ANOVA یک‌طرفه تحلیل شد. نتایج: نتایج مطالعه ما نشان داد که متفورمین با دوز mg/kg7 و mg/kg15 یادگیری لمسی را نسبت به گروه اوارکتومی به‌طور معنی‌داری بهبود می‌دهد. متفورمین با هر دو دوز در مقایسه با گروه اوارکتومی درصد زمان ورود حیوان به بازوی باز و درصد دفعات ورود حیوان به بازوی باز را به‌طور معنی‌داری افزایش داد. نتیجه‌گیری: متفورمین بخصوص با دوز mg/kg 7 باعث بهبود در اضطراب و یادگیری لمسی در موش‌های سوری اوارکتومی می‌شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله متفورمین، اوارکتومی، یادگیری، اضطراب

عنوان انگلیسی The effect of Metformin on tactile learning and anxiety like-behavior in ovariectomized mice
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Estrogen regulates many processes in the brain such as synaptic formation, learning, and memory. Empirical evidence shows that there is a correlation among menopause, memory impairment, and anxiety due to Estrogen deficiency. In this study, we tested the effect of Metformin (Met) with antioxidant effect, which can improve the impairment of tactile learning and anxiety-like behavior in ovarectomized mice. Methods: Thirty-two female mice weighting 20±5 g were randomly divided into four groups of eight, including sham group, ovariectomy, ovariectomy with doses 7 and 15 mg/kg of Met. At first, mice were ovariectomized and then they were treated with the doses of the Met or water for 21 days. Then, tactile learning (by Novel Object Recognition Test) and anxiety like-behavior (by Elevated Plus-maze) were determined. Results: Met at the doses of 7 or 15 mg/kg significantly improved tactile learning compared to the ovariectomy group. Met at the doses of 7 or 15 mg/kg significantly increased Open Arm Time (%OAT) and Open Arm Entries (%OAE) compared to the ovariectomy group. Conclusion: Met especially at the dose of 7 mg/kg showed a significant role in improving the anxiety and tactile learning in the ovariectomized mice.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Ovariectomy, Metformin, Learning, Anxiety

نویسندگان مقاله فاطمه دلربایی | f delrobaei
department of physiology-pharmacology, rafsanjan university of medical science, rafsanjan, iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

مریم بهمنی | m bahmani
department of physiology-pharmacology, rafsanjan university of medical science, rafsanjan, iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

فاطمه ایوبی | f ayoobi
department of physiology-pharmacology, rafsanjan university of medical science, rafsanjan, iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی شمسی زاده | a shamsizadeh
department of physiology-pharmacology, rafsanjan university of medical science, rafsanjan, iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

ایمان فاطمی | i fatemi
department of physiology-pharmacology, rafsanjan university of medical science, rafsanjan, iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محمد الله توکلی | m allahtavakoli
department of physiology-pharmacology, rafsanjan university of medical science, rafsanjan, iran
گروه فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jssu.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3084-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/136/article-136-448543.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده فیزیولوژی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات