این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
امداد و نجات
، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تحلیل تأثیر زیرساختهای تسهیم دانش بر بهبود کیفیت اجرای عملیات مدیریت بحران از طریق یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: امدادگران جمعیت هلالا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: بحرانها بخشی از فضای کسب و کار هستند و حذف تمامی بحرانهایی که سازمان را تهدید میکنند ناممکن است. عملیات مدیریت بحران سازمان را قادر میسازد تا پارهای از بحرانها را از میان بردارد و برخی دیگر را به نحوی مؤثر اداره کند و ابزار لازم برای یادگیری کامل و سریع از بحرانهای واقع شده را در اختیار بگیرد. مدیریت بحران این پیام ضمنی را منتقل میکند که اصل بر بحران است و هیچ سیستمی درحالت تعادل پایدار و بلندمدت نیست. بنابراین هرچند سازمانها قادر به پیشبینی و برنامهریزی دقیق برای آینده نیستند، اما باید برای غلبه بر بسیاری از تهدیدات شناخته شده و ناشناخته، آمادگی لازم را کسب کنند. حصول این آمادگی جز از طریق استفاده از تجربیات دیگران و نشر این تجارب ارزشمند و مهمتر از آن یادگرفتن این تجارب و به کاربستن آنها بهدست نمیآید. لذا در این پژوهش تأثیر زیرساختهای تسهیم دانش بر بهبود کیفیت اجرای عملیات مدیریت بحران از طریق یادگیری سازمانی در بین امدادگران جمعیت هلالاحمر استان اصفهان تحلیل میشود. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی- پیمایشی است. جامعۀ آماری، شامل تمامی امدادگران پایگاههای خیابانی و شعب مختلف جمعیت هلالاحمر در 24 شهر استان اصفهان است که تعداد آنها در مجموع 3082 نفر و حجم نمونۀ 360 نفر بهدست آمد و روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم میباشد. در این پژوهش به منظور روایی پرسشنامۀ محقق ساخته از روش روایی محتوا و روایی سازه و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج گویای روایی و پایایی مناسب پرسشنامهها میباشد. برای توصیف دادههای پژوهش و تحلیل عاملی تأییدی و آزمون معادلات ساختاری از نرمافزارهای 20-SPSS و PLS استفاده شد. یافتهها: با توجه به نتایج آزمون تحلیل عاملی تأییدی، بار عاملی راهبرد و استراتژی، فرهنگ، ساختار و فنّاوری اطلاعات در زیر ساخت تسهیم دانش به ترتیب برابر867/0، 842/0، 824/0 و 828/0 میباشند. بار عاملی یادگیری سازمانی با ابعاد سازگاری، تک حلقهای، دو حلقهای و سه حلقهای به ترتیب 837/0، 864/0، 847/0 و 876/ و ابعاد مدیریت بحران (پیشگیری، آمادگی، واکنش، بازبینی مجدد)، به ترتیب 804/0، 840/0، 881/0 و 783/0 برآورد شد. میزان تأثیرگذاری تسهیم دانش بر یادگیری سازمانی و مدیریت بحران به ترتیب 81 درصد و 24 درصد و میزان تأثیرگذاری یادگیری سازمانی بر مدیریت بحران 58 درصد برآورد گردید. نتایج حاصل از مقادیر آزمون t مدل ساختاری در آنالیز مسیر بین تسهیم دانش و یادگیری سازمان (87/37 t= و p< 0.0001)، تسهیم دانش و مدیریت بحران (36/4 t= و p< 0.0001) و یادگیری سازمانی و مدیریت بحران رابطۀ معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، استراتژیهای سازمان برای ایجاد مشوقهای انگیزشی و فضای دوستانه برای به اشتراکگذاری هر چه بیشتر تجارب باید تغییر یابند. همچنین انجام مانورهای متعدد، بازبینیهای مجدد به شکل سازنده و گروهی و اتخاذ نظام آموزشی نوین و نیز مستندسازی تجارب حاصل از مأموریتهای گوناگون در مخازن الکترونیکی لازم و ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تسهیم دانش، یادگیری سازمانی، مدیریت بحران.
عنوان انگلیسی
The analysis of the effects of knowledge sharing infrastructures on improving the quality of crisis management operation via organizational learning (case study: Isfahan Red Crescent society)
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
شیما شفیعی باغبادرانی | shima shafie baghbadrani
علی چیت ساز | ali chitsaz
علی شایمی برزکی | ali shaemi barzaki
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-188&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-448811.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
1
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات