این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
امداد و نجات، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۱۱-۳۵

عنوان فارسی تعیین مسیرهای مناسب و قابل دسترسی بعد از زلزله با استفاده از GIS (مطالعۀ موردی: شهر کاشان)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شبکۀ حمل و نقل درون شهری به ویژه در شهرهای بزرگ، نقشی اساسی در مدیریت بحران زلزله دارد. از سوی دیگر این شبکه، آسیب‌پذیرترین شبکه در میان دیگر شبکه‌های گوناگون در برابر زلزله، شناخته شده است. لذا ضرورت دارد تا اقداماتی برای شناسایی و تعیین مسیرهای قابل دسترس و بهینه پس از زلزله برای فعالیت‌های حمل و نقل درون شهری از قبیل آمد و شد اتومبیل‌های امدادی و آمبولانس‌ها، اتومبیل‌های پلیس، اتومبیل‌های آتش‌نشانی و غیره صورت گیرد، لیکن در این زمینه تحقیقات کمی به طور کامل و سیستماتیک انجام گرفته است. روش: هدف از این مطالعه، ارزیابی آسیب‌پذیری معابر در هنگام وقوع یک زلزله 5/6 ریشتری در شهر کاشان می‌باشد. ابتدا مدلی برای ارزیابی خسارات و آسیب‌پذیری معابر از طریق محاسبه سطح مسدود شده معابر با در نظر داشتن عواملی همچون آوار ساختمان، ویژگی‌های ساختمان و فاصله نسبی بین ساختمان‌ها و معابر، ارائه شده و در ادامه از طریق تسری این مدل روی 57 معبر اصلی و 41 واحد همگن در سطح شهر کاشان و جمع آوری اطلاعاتی دربارۀ ویژگی‌ها و مشخصه‌های شبکه حمل و نقل درون شهری کاشان در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، درجه انسداد طولی و عرضی این معابر برآورد شده و نقشه‌های قابل بهره‌برداری ارائه گردیده است. یافته‌ها: 1( عرض مسیر یکی از عوامل مؤثر بر انسداد آن پس از زلزله است. هرچه عرض مسیر بیشتر باشد میزان انسداد عرضی بیشتر است. 2( انسداد طولی در بافت قدیمی بیشتر است. علت این امر، مواد مورد استفاده در ساخت و ساز و عدم استحکام ساختمان‌ها می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: به دلیل ویژگی‌ها و شرایط طبیعی حاکم بر فضاهای شهری و تراکم سرمایه‌گذاری و بارگذاری‌های محیطی، بیشتر شهرهای بزرگ از جمله کاشان با حوادث طبیعی به ویژه زلزله روبه‌رو هستند. از‌این‌رو، توجه به برنامه‌ریزی‌های لازم پیرامون مصونیت شهرها و آسیب کمتر آنها ضرورت دارد و هر توصیه‌ای در یک بستر سازمانی مناسب باید تحقق یابد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله زلزله، انسداد مسیر، سیستم اطلاعات جغرافیایی.

عنوان انگلیسی Determining appropriate and accessible roads after earthquake by using GIS for the city of Kashan
چکیده انگلیسی مقاله Background: Urban transportation network especially in big towns has basic role in earthquake crisis management and on another side this network is known as the most vulnerable against earthquake. Besides losses of lives, losses related to lifelines such as electric networks, water and sewage system network, transportation infrastructures are also remarkable. So some act to identity and determine the accessible and optimal road after an earthquake for urban transportation activities such as relieving car, ambulances and fire fighting cars, is essential. But complete and systematic research about this topic hasn't done. Method: This study is aimed to evaluate the roads and their vulnerability in the event of an earthquake, with 6/5 magnitude in Kashan. At first a model is introduced to assess damage and vulnerability of road via calculation of the blockage level with considering factors such as building debris density, building characteristics and the relative distance between buildings and roads. Then via extending this model on 57 main roads and 41 homogenous units in the Kashan and information about Kashan urban transportation network in GIS, degree of lateral and longitudinal blockage is estimated and useable maps is visualized. Findings: Earthquake is one of the issues that most large cities face such as Kashan due to the natural conditions and characteristics in urban spaces and environmental loading and investment densities. Therefore, the necessary planning for the safety of their towns and less damage is necessary. Also, any advice on a suitable organizational framework must be achieved. Characteristics and natural conditions prevailing in urban areas1-The wide of road is one of effective factor on its blockage after earthquake. What the wide of road is more, the lateral blockage is more. 2-longitudinal blockage in old tissue is more. Its reasons are the material used in building, instability of building and building configuration
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Earthquake, road blockage, GIS

نویسندگان مقاله محمدعلی فرقانی | mohammad ali forghani
professor assistant, shahid bahonar university, kerman, iran
استــادیار گروه مدیـــریت، کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

جواد مزروعی قمصری | javad mazroei gamsari
ma in executive management, shahid bahonar university, kerman, iran
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، کرمان دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)

سمانه دربندی | samaneh darbandi
ma in management, shahid bahonar university, kerman, iran
کارشناس ارشد مدیریت، کرمان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)


نشانی اینترنتی http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-219&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-448813.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات