این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی
، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۷-۱۸
عنوان فارسی
بررسی تاثیر برنامه آموزشی بر مبنای تئوری رفتار برنامه ریزی شده بربهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار مراجعه کننده به پایگاه های بهداشتی شهر آشخانه- ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: ارتباط میان بیماریهای دهان و دندان و عواقب نامطلوب بارداری توجه بیشتر به وضعیت بهداشت دهان و دندان در زنان باردار را ضروری می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیرآموزش بر مبنای تئوری رفتاربرنامه ریزی شده بر بهبود رفتار بهداشت دهان و دندان زنان باردار شهر آشخانه در سال 1392 انجام شد. مواد و روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به پایگاههای بهداشتی شهر آشخانه که به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند، شرکت داشتند. روش گردآوری داده ها پرسشنامه طراحی شده بر اساس تئوری رفتاربرنامهریزی شده بود که روایی و پایایی آن سنجیده شد. مداخله آموزشی در گروه مداخله اجرا و یک ماه پس از مداخله، اطلاعات دو گروه مجدداً جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS 18 در سطح معنیداری 05/0 تحلیل شد. یافته ها: گروه سنی 25-21 ساله بیشترین فراوانی را داشت. قبل از مداخله آموزشی میان میانگین نمرات آگاهی، نگرش، کنترل رفتار درک شده، هنجارهای انتزاعی، قصد رفتاری و رفتار در دو گروه مداخله و کنترل اختلاف معنی داری وجود نداشت (05/0 P). ولی این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of educational programs based on the theory of planned behavior to improve the oral health behavior of pregnant women attending urban health facilities Ashkhaneh city in 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: The relationship between oral diseases and adverse outcomes of pregnancy demands more attention to oral hygiene for pregnant women. The aim of this study was to assess the effect of educational programs based on the theory of planned behavior to improving the oral health behavior of pregnant women attending urban health facilities Ashkhaneh city in 2013. Materials and Methods: This quasi-experimental study was carried out on 150 pregnant women, selected with simple sampling.( 75 females of each site). Data were collected using a researcher desingend questionnaire based on the theory of planned behavior. Validity and reliability of the questionnaire was evaluated. Data was analyzed by SPSS18 software at significance level of 0.05. Results: The most frequent samples aged between 21-25 years old. Before the intervention, the mean score of knowledge, attitude, perceived behavioral control, subjective norms, behavioral intention and performance of the intervention and control groups showed no significant difference (p>0/05). After the intervention, the average of all the scores in the intervention group showed an increase except for subjective constructions after training (p< 0/05). This difference was not significant in the control group (p> 0/05). Conclusion: Using the theory of planned behavior improves oral health in the pregnant women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
|
مرضیه محمدزاده | m mohamadzadeh
آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
شمس الدین نیکنامی | sh niknami
گروه آموزش بهداشت، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حبیب اله اسماعیلی | h ismaili
گروه آمار حیاتی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
علی وفایی نجار | a vafaii najjar
گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران.
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://journal.nkums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-439&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات