این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۴

عنوان فارسی پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: خودکارآمدی و حمایت اجتماعی از عوامل تأثیرگذار در سلامت روان افراد محسوب می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا با شرایط تنش‌زا کنار بیایند و آسیب روانی کمتری را تجربه نمایند. هدف پژوهش حاضر پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی است. روش کار: در پژوهش توصیفی- همبستگی حاضر، جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی و متوسطه دوم شهر تهران بود که از میان آن‌ها تعداد 447 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده‌های پژوهش از "پرسشنامه سلامت عمومی " (28-GHQ- General Health Questionnaire)، "پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران"(Sherer et al General Self-efficacy Questionnaire)، "پرسشنامه حمایت اجتماعی" واکس و همکاران (Wax et al Social Support Questionnaire) و فرم مشخصات جمعیت شناختی استفاده به عمل آمد. در مطالعه حاضر، پایایی پرسشنامه‌های مذکور بررسی و تأیید شده است. تحلیل داده‌ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 انجام شد. یافته‌ها: بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با نشانه‌های جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی رابطه منفی معناداری وجود دارد. لذا خودکارآمدی و حمایت اجتماعی می‌توانند تغییرات مربوط به نشانه‌های جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی را در بین معلمان به گونه‌ای معنادار (001/0 > P) تبیین و پیش‌بینی کنند. همچنین بین متغیرهای وضعیت مسکن و حقوق و مزایا با اضطراب و بی‌خوابی رابطه منفی معناداری وجود دارد، لذا آن‌ها می‌توانند اضطراب و بی‌خوابی را در بین معلمان به گونه‌ای معنادار (05/0 > P) تبیین و پیش‌بینی کنند. نتیجه گیری: همبستگی منفی بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با نشانه‌های جسمانی، اضطراب و بی‌خوابی، اختلال در کارکردهای اجتماعی و افسردگی نشان می‌دهد که آن متغیرها می‌توانند علائم اختلال روانی را در بین معلمان پیش‌بینی نمایند. بنابراین، هرچه خودکارآمدی و حمایت اجتماعی در بین معلمان بالاتر باشد از سلامت روان بهتری برخوردارهستند. پیشنهاد می‌شود با بکارگیری شیوه‌هایی برای افزایش خودکارآمدی معلمان و فراهم نمودن حمایت اجتماعی، به ارتقای سطح سلامت روان در بین آن‌ها کمک شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Predicting the Mental Health of Teachers Through Self-efficacy, Social Support and Socio-economic Status
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Self-efficacy and social support are two important factors that influence mental health of teachers and enables them to tolerate stressful situations. The aim of this study is to predict the mental health of teachers through self-efficacy, social support and socio-economic status variables. Methods: The population of this descriptive-correlational study consists of all elementary and secondary school teachers in Tehran city. 447 teachers with cluster random sampling are selected. To collect data, "General Health Questionnaire" (28- GHQ), "General Self-efficacy Questionnaire", "Social Support Questionnaire" and demographic form are used. The collected data are analyzed by SPSS.22. Results: Results show a negative significant correlation between self-efficacy, social support with physical symptoms, anxiety and insomnia, social dysfunction and depression. Therefore, self-efficacy and social support can predict changes in physical symptoms, anxiety and insomnia, social dysfunction and depression among teachers (P < 0.001). Moreover, between housing status and salary there is a significant negative correlation with anxiety and insomnia, so they can significantly predict anxiety and insomnia among teachers (P ˂ 0.05). Conclusions: Negative correlation between self-efficacy and social support with physical symptoms, anxiety and insomnia, social dysfunction and depression show that those variables could predict psychological disorders among teachers. Therefore, the higher self-efficacy and social support among teachers, better mental health. In order to increase the self-efficacy of teachers, it is recommended to provide social support and promote their socio-economic status. This will lead to mental health improvement.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید صادق نبوی | seyed sadegh nabavi
shahid mofateh branch, farhangian university, tehran, iran
تهران- بزرگراه اشرفی اصفهانی-خ برادران بیدکی-کوچه تربیت-مجتمع بهار-واحد26
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)

فرامرز سهرابی | faramarz sohrabi
allameh tabataba amp;apos;i university, tehran, iran
تهران- دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-925-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/209/article-209-449192.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات