این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۱۰-۳۱۸
عنوان فارسی
بررسی نوع نگرش به شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی و وضعیت اقتصادی - اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: مسئله شکاف دیجیتال میتواند در مقیاس ملی و در بین نهادها و یا گروههای مختلف یک جامعه وجود داشته باشد چرا که در واقع، شکاف دیجیتالی حاکی از نابرابری در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع نگرش به شکاف دیجیتالی در بین دانشجویان و رابطه آن با پیشرفت تحصیلی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی در دانشگاه علوم پزشکی البرز انجام شده است. روش بررسی: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 265 نفر شده و برای انتخاب این نمونه از روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه نگرش نسبت به اینترنت دیویس (1989) و پرسشنامه محقق ساخته وضعیت اقتصادی - اجتماعی میباشد. روایی صوری پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان مربوطه تأیید و بهمنظور تأیید پایایی آنها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و T مستقل استفاده شد. نتایج: تجزیه و تحلیل دادهها حاکی از آن است که بین نگرش نسبت به شکاف دیجیتالی و پیشرفت تحصیلی و همینطور وضعیت اقتصادی - اجتماعی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. همچنین دادههای حاصل از آزمون تی مستقل بین نوع نگرش به شکاف دیجیتالی دانشجویان بر حسب جنسیت تفاوت معناداری نشان داد. نتیجهگیری: برای اینکه فنآوریهای اطلاعات همچون موتور قدرتمند توسعه اقتصادی - اجتماعی به کار رود، شکافی که در دسترسی بهکارگیری این فناوریها بین افراد وجود دارد، باید حذف گردد. در این راستا، آموزشهای منظم برای توسعه منابع انسانی و کاهش شکاف دیجیتال ضرورت دارد
کلیدواژههای فارسی مقاله
شکاف دیجیتالی، وضعیت اقتصادی – اجتماعی، پیشرفت تحصیلی
عنوان انگلیسی
Attitudes towards digital gap among university students, and its relationship with educational progress and socioeconomic status
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Digital gap may exist in national scale, among organizations and other groups of society, since it is an indicative of inequality in information technology ground and communication. This study aims to investigate the attitude towards digital gap among students, and its relationship with educational progress and socio-economic status (SES) of university students at Alborz University of Medical Sciences. Methods: This was a cross sectional analytic study. students were randomly selected according to multistage cluster method. The tools for collecting data were Davis (1989) questionnaire on attitude towards internet, and a researcher made questionnaire. The formal validity of the questionnaires is confirmed by a panel of experts, Cronbach's alpha's coefficient was also calculated. Pearson coefficient were calculated andindependent T- test was used for analyzing the data. Result: The analysis of data indicates that there is a meaningful relationship between the attitude towards digital gap and educational progress, and also SES of the students. Furthermore, there was adifferences between the attitudes of males (48.7) and felames (46.5) toward digital gap (p=0.01). Conclusion:There is an attitude towards digital gap in university students. Interventions are needed to close the digital gaps in studnets.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Digital gap, socio-economic status, educational progress
نویسندگان مقاله
زهرا دریکوندی | zahra derik vandi
faculty of literature and human sciences, arak university, arak, iran
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اراک (Arak university)
علی دریکوندی | ali derik vandi
teacher imam reza, andimesk, iran
کارشناس آموزش ابتدائی، تربیت معلم امام رضا ع ، اندیمشک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اراک (Arak university)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-715-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-449257.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات