این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۳۴۰-۳۵۱
عنوان فارسی
بررسی ادراک از محیط یادگیری به عنوان یکی از عوامل شکل دهنده برنامه درسی پنهان در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: نقش جنسیت، محل سکونت و اقامت در خوابگاه
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: این مطالعه با هدف بررسی ادراک از محیط یادگیری دانشجویان دانشکده علوم پزشکی برحسب نقش جنسیت، محل سکونت و خوابگاهی - غیر خوابگاهی در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1394- 1393 طراحی و اجرا گردید. روش بررسی: این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی بنیادی است که با روش مقایسهای انجام شد، جامعه آماری عبارت بود از کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند که بر اساس جدول مورگان و به شیوه خوشهای تصادفی چندمرحلهای تعداد 269 آزمودنی انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه ادراک از محیط یادگیری استفاده شد و بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون T مستقل استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد ادراک دانشجویان از توانایی علمی خود و جو آموزشی برحسب جنسیت آنان متفاوت میباشد (05/0>p)، برحسب محل سکونت تفاوت معناداری در متغیرهای موردبررسی مشاهده نشد. همچنین نتایج نشان داد ادراک از محیط یادگیری برحسب خوابگاهی - غیر خوابگاهی متفاوت میباشد (01/0>p). نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، برگزاری کارگاههایی برای دانشجویان دختر و زمینهسازی جهت ادراک محیطی مثبت و عدم ادراک نابرابری در دانشجویان خوابگاهی بسیار ضروری مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو، ادراک دانشجویان از محیط یادگیری، دانشگاه علوم پزشکی
عنوان انگلیسی
Study of the perceptions of learning environment according to students of Birjand University of Medical Sciences: Role of gender, place of residence and residing in dormitory
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: This study was designed and conducted to investigate the perceptions of learning environment according tomedical sciences studentsin terms of the role of gender, place of residence and residing in dormitory in Birjand University of Medical Sciences during 2014 – 2015. Methods: 269 students of medical sciences were recruited for this cross sectional study. A questionnaires on the perception of the learning environment was administered and independent T-test was used to analyze the data. Result: The results showed that students' perceptions of their academic ability and educational atmosphere in terms of their gender are different (p< 0.05). However, significant difference was not observed in terms of place of residence. The results showed that the perceptions of learning environment in –residents of dormitory are different (p < 0.01) from the rest. Conclusion: More training is necessary to improve the preparation for positive environments particularly for female students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Students, perception, learning environment, Birjand
نویسندگان مقاله
محمد اکبری بورنگ | mohamad akbari boureng
assistant professor, department of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, university of birjand, birjand, iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
حسن رحیمی | hasan rahimi
ma. educational psychology, birjand, iran
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، بیرجند، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه بیرجند (Birjand university)
رضا صابری | reza saberi
assistant professor, department of educational sciences, farhangian university,tehran, iran
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
علی اکبر عجم | ali akbar ajam
assistant professor, department of educational sciences, payam noor university, iran
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
نشانی اینترنتی
http://jmed.ssu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-234-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/215/article-215-449259.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات