این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۹۷-۱۰۹

عنوان فارسی بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیروی از دستورات دارویی بیماران دیابتی مراجعه کننده به واحد دیابت شهرستان زرند
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پیروی از دستورات دارویی در بیماران دیابتی یکی از مهم‌ترین موارد در مراقبت‌های بیماران دیابتی می‌باشد. لذا هدف از این مطالعه تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیروی از دستورات دارویی بیماران دیابتی مراجعه کننده به واحد دیابت شهرستان زرند در سال 1393 بود. روش‌ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 نفر از بیماران دیابتی انجام گردید. بیماران به دو گروه مداخله و شاهد تقسیم شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر متغیرهای دموگرافیک، سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی و پرسشنامه استاندارد تمکین دارویی (Morisky self-report questionnaire) بود. افراد گروه مداخله به 5 گروه 12-8 نفره تقسیم شدند و آموزش براساس مدل اعتقاد بهداشتی طی چهار جلسه 90-60 دقیقه‌ای به مدت 1 ماه اجرا شد. مجدداً اطلاعات 1 ماه بعد از مداخله جمع‌آوری گردید و با آزمون‌های آمار توصیفی، رگرسیون خطی، و آزمون من ویتنی یو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتا‌یج: در میانگین نمرات متغیر آگاهی، حساسیت درک شده، شدت درک شده، منافع درک شده، موانع درک شده، کارآمدی درک شده و راهنما برای عمل بین گروه مداخله و کنترل بعد از مداخله اختلاف معنی‌داری مشاهده شد. پیروی از دستورات دارویی با تحصیلات ارتباط معنی‌داری داشت (006/0= P). از بین سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی خودکارآمدی درک شده در جایگاه قوی‌ترین عامل پیشگویی کننده بود (03/0= P)‌. بعد از مداخله، افزایش در میانگین نمرات سازه‌های حساسیت درک شده (001/0>P)، شدت درک شده (001/0>P)، منافع درک شده (001/0>P)، موانع درک شده (001/0>>P)، خودکارآمدی درک شده (0001/0>P)، راهنما برای عمل (0001/0>P) و پیروی از دستورات دارویی (0001/0>P) در گروه مداخله مشاهده شد. بحث و نتیجه‌گیری: مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر افزایش پیروی از دستورات دارویی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت، مداخله آموزشی، مدل اعتقاد بهداشتی، تمکین دارویی

عنوان انگلیسی The Effect of Educational Intervention Based on the Health Belief Model on Medication Adherence among Patients with Diabetes Referred to a Diabetes Center in Zarand, Kerman
چکیده انگلیسی مقاله Background: Medication adherence in patients with diabetes is one of the main factors in diabetic patients care. The aim of this study was to investigate the effect of educational intervention based on the Health Belief Model (HBM) on medication adherence in patients with diabetes referred to a diabetes center in Zarand, Iran, in 2014. Methods: This quasi-experimental study was performed on 100 patients with diabetes. The patients were divided into two groups (intervention and control). Data were collected using a researcher-made questionnaire including demographic variables, constructs of HBM, and the Morisky self-report questionnaire. The intervention group were divided into 5 groups including 8-12 patients, and according to the HBM, education was performed in four 60-90 minute sessions during one month. One month after the intervention, data were collected again and analyzed using descriptive statistics, linear regression, and Mann–Whitney U test. Results: There was a significant difference in mean score of knowledge, perceived susceptibility, perceived severity, perceived benefits, perceived barriers, perceived efficacy, and cues to action between intervention and control groups after the intervention. Medication adherence was significantly related to the level of education (P=0.006). Among constructs of HBM, perceived self-efficiency was the strongest predicting factor (P=0.03). After the intervention, the mean scores of perceived sensitivity (P< 0.001), perceived severity (P< 0.001), perceived benefits (P< 0.001), perceived barriers (P< 0.001), perceived self-efficiency (P< 0.0001), cue to action (P< 0.0001), and medication adherence (P< 0.0001) increased significantly. Conclusion: Education based on the HBM was effective in increasing adherence to medical instructions in patients with type 2 diabetes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه زمانی | najmeh zamani


سید وحید احمدی طباطبایی | seyed vahid ahmadi tabatabaei


نرگس خانجانی | narges khanjani


محمدمهدی فداکار داورانی | mohammad mehdi fadakar davarani



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-48&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-449488.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات