این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۱۰-۱۲۲

عنوان فارسی آمادگی تغییر در روابط تعدّی نظارتی و احساس خودکارآمدی نوآورانه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رفتارهای منفی و تعدّی از وظایف نظارتی، عواقب منفی برای افراد و سازمان‌ها به دنبال دارد. به نظر می‌رسد برخی از این عواقب، کاهش آمادگی برای تغییر و قابلیت نوآوری در سازمان باشد. هدف این پژوهش بررسی نقش آمادگی برای تغییر در روابط بین تعدّی نظارتی و احساس خودکارآمدی نوآورانه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که در سال 1394 مشغول به کار بودند. روش‌ها: روش پژوهش مقطعی با استفاده از تحلیل مسیر بود. نمونه تحقیق شامل 216 نفر از کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی، انتخاب شدند. پرسشنامه‌های این پژوهش شامل مقیاس‌های تعدّی نظارتی، آمادگی برای تغییر و خودکارآمدی نوآورانه کارکنان بود که از روایی و پایایی خوبی برخوردار بودند. برای تحلیل داده‌ها از نرم افزارهای SPSS نسخه 22 و Lisrel  نسخه 50/8 و آزمون‌های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون ساده و چند گانه استفاده گردید. نتا‌یج: یافته‌ها نشان داد که تعدّی نظارتی تأثیر منفی و معنی‌داری بر ابعاد مختلف آمادگی برای تغییر (0001/0>Ρ) دارد. آمادگی عاطفی برای تغییر، تأثیر مثبت و معنی‌داری بر احساس خودکارآمدی نوآورانه (0001/0>Ρ) داشت و سهم واسطه‌گری در روابط بین تعدّی نظارتی و خودکارآمدی نوآورانه کارکنان دارا بود. بحث و نتیجه‌گیری: نوآوری می‌تواند منجر به تغییر در سازمان شود. لذا کارکنان بایستی از قبل، آمادگی برای این تغییرات را داشته باشند که این خود می‌تواند تحت تأثیر نحوه نظارت و رفتارهای نظارتی مدیران، افزایش یا کاهش یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعدّی نظارتی، خودکارآمدی نوآورانه، آمادگی برای تغییر

عنوان انگلیسی Readiness for Change in the Relationship between Abusive Supervision and Innovative Self-efficiency of Employees of Shiraz University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: The negative behaviors and abuse of supervisory tasks have negative consequences for employees and organizations. One of these consequences is reduction of readiness for change and innovation capability in organizations. Therefore, the aim of this study was to investigate the role of readiness for change in the relationship between abusive supervision and innovative self-efficiency of employees of Shiraz University of Medical Sciences in 2015. Methods: This is a cross-sectional study using path analysis. In this study, 216 employees of Shiraz University of Medical Sciences were selected using random sampling. The research questionnaires included abusive supervision, readiness for change, and innovative self-efficiency of employees that their reliability and validity were approved. Data were analyzed using SPSS 22, Lisrel 8.50, Pearson's correlation coefficient, and simple and multiple regressions. Results: The results showed that abusive supervision had a significant negative effect on different aspects of readiness for change (P< 0.0001). Emotional readiness for change had a significant positive effect on employees' innovative self-efficiency (P< 0.0001) and played a mediation role in the relationship between abusive supervision and employees' innovative self-efficiency. Conclusion: Since innovation leads to changes in the organization; therefore, employees should be prepared for these changes in advance. This preparation can be increased or decreased by the supervision methods used by the managers and their supervisory behaviors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رحمت اله مرزوقی | rahmatollah marzooghi


ملیحه صحرانورد | maliheh sahranavard


الهام حیدری | elham haidari



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-49&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-449489.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات