این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۴۴-۱۵۳

عنوان فارسی کتاب‌سنجی و تحلیل محتوای برونداد پژوهشی ایران در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در دوره زمانی ۹۰-۱۳۷۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه: از آنجا که هدف پژوهش‌های بهداشتی بهبود کیفیت زندگی شهروندان است، دانش حاصل از آن می‌تواند در حوزه سیاست‌گذاری و عمل مورد استفاده قرار گیرد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی کتاب‌سنجی و تحلیل محتوای پژوهش‌های انجام گرفته مرتبط با حوزه آموزش بهداشت  در ایران در دوره زمانی 90-1377 می‌باشد. روش‌ها: مطالعه حاضر به شیوه توصیفی و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شد. منبع گردآوری داده‌ها پایگاه‌های اطلاعاتی IranMedex، SID، Medlib، ISI و PubMed و جامعه آماری شامل تمام مقالات مرتبط با آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت در ایران تا پایان اسفند 1390 بود. به منظور تحلیل محتوا، چک لیست پژوهشگر ساخته‌ای که مورد تأیید نظر خبرگان بود مورد استفاده قرار گرفت تا متغیرهای مورد نظر شناسایی گردد. اطلاعات گردآوری شده وارد SPSS نسخه 21 شد و سپس جهت توصیف داده‌ها فراوانی و درصد فراوانی محاسبه گردید. نتا‌یج: از مجموع 1227 مدرک علمی بازیابی شده، 817 مدرک به زبان فارسی و 410 مدرک به زبان انگلیسی بودند. بیشترین سهم تولیدات علمی در این حوزه مربوط به مقالات منتشر شده در مجلات علمی با 4/87 درصد می‌باشد. موضوعات سلامت روان (7/10 درصد)، بهداشت باروری و تنظیم خانواده (2/10 درصد) و بیماری‌های مزمن غیرواگیر (2/10 درصد) به ترتیب از جمله مهم‌ترین موضوعات تولیدات علمی ارتقای سلامت بودند. بیشتر مطالعات به صورت مقطعی انجام شده بودند (1/52 درصد). بیشترین روش نمونه‌گیری مورد استفاده، تصادفی ساده (7/27 درصد) و بیشترین محدوده انجام مطالعه، استان (7/83 درصد) بود. بحث و نتیجه‌گیری: مطالعات بیشتر با رویکرد ترسیم دقیق چشم‌انداز پژوهش‌های کشور و مقایسه وضعیت فعلی با دیگر کشورها توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Bibliometric and Content Analysis of Scientific Outputs Relevant to Health Education and Promotion in Iran during 1998-2011
چکیده انگلیسی مقاله Background: Since the aim of health research is to improve the quality of community life, the results obtained from these research could be used in health policies and practices. Therefore, the aim of this study was to evaluate the bibliometric and content analysis of research relevant to health education and promotion performed in Iran during 1998-2011.   Methods: This is a descriptive content analysis study. Data were collected from online databases (IranMedex, Medlib, SID, ISI, and PubMed), and all published articles relevant to health education and promotion in Iran up to the end of March 2011 were included in this study. In order to do content analysis a researcher-made checklist approved by experts was used for identifying the variables. Data was entered into SPSS 21 and descriptive statistics and percents were calculated.   Results: From 1227 documents retrieved, 817 were published in Persian and 410 in English. A great share of retrieved documents belonged to the articles published in the scientific journals (87.4%). Mental health (10.7%), family planning and reproductive health (10.2 %), and chronic non-communicable diseases (10.2%) were the most frequent subject areas in research relevant to health promotion, respectively. Most of the studies were cross-sectional (52.1%), the most widely used method was simple random sampling (27.7%), and most of the studies were performed locally in provinces (83.7%).   Conclusion: Doing more studies by outlining the exact perspective of health promotion research in Iran and comparison of the current status of Iran with that of other countries are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عابدین ایرانپور | abedin iranpour


علی اکبر حقدوست | ali akbar haghdoost


اعظم بذرافشان | azam bazrafshan


مریم اخوتی | maryam okhovati


الهام شریف پور | elham sharifpoor


مرتضی زارع | morteza zare


فاطمه رخشانی | fatemeh rakhshani


مرضیه حسنی | marzieh hasani


آتوسا سلیمانیان | atoosa soleimanian



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-52&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-449492.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات