این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۵۴-۱۶۰
عنوان فارسی
بررسی عناوین مرتبط با سلامت دهان و دندان در کتب درسی دوره ابتدایی در ایران در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از انجام این مطالعه بررسی مطالب مربوط به سلامت دهان و دندان در کتابهای درسی مدارس ابتدایی در ایران بود. روشها: در این پژوهش مقطعی محتویات کتب درسی دوره ابتدایی از نظر آموزههای مرتبط با سلامت دهان در سال تحصیلی 94-1393 بررسی شدند. دروس مرتبط با سلامت دهان از 39 کتاب درسی به صورت عکس و متن استخراج شد و با استفاده از روش تحلیل محتوا، ارزیابی و با جداول نشان داده شد. نتایج: در مجموع، 25 درس مرتبط با سلامت دهان یافت شد. در کتب کلاس اول بیشترین تعداد (10 مورد) و کلاس چهارم کمترین تعداد (0 مورد) از دروس مرتبط بود. در میان مسائل مربوط به بهداشت دهان، بیشترین تعداد (12 مورد) از پیامهای بهداشتی در مورد مسواک بود. پیشگیری از بیماری لثه کمترین تعداد (1 مورد) را داشت. برخی مسائل مهم بهداشت دهان مانند نقش دندانها و لثهها بر سلامت سایر ارگانها در کتب مورد بحث قرار نگرفته بود. بحث و نتیجهگیری: توانایی کتابهای درسی دوره ابتدایی در ارائه پیامهای بهداشت دهان و دندان در ایران نادیده گرفته شده است. با توجه به اهمیت سنین مدرسه، باید در رابطه با مسائل مربوط به سلامت دهان به شدت تأکید کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پوسیدگی دندان، سلامت دهان، بیماری لثهها
عنوان انگلیسی
Content Analysis of Iran Primary School Books in 2014-2015 in Relation to Oral Health Topics
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The aim of this study was to evaluate oral health issues in primary school textbooks in Iran. Methods: The contents of Iran primary school textbooks in the academic year 2014-2015 were assessed in accordance to oral health-related teachings. Oral health topics of 39 textbooks (pictures and texts) were retrieved and analyzed using content analysis method and presented by figures and tables. Results: In whole, 25 oral health-related lessons were found .The textbooks of the first grade contained the highest (10) and those of the fourth grade had the lowest (0) number of oral health lessons. Among Oral health-related issues, the largest number (12) of lessons was about tooth brushing, while prevention of gingival disease comprised the least number (1). Some important oral health issues such as the role of healthy teeth and gums in health of other parts of the body were not discussed in the textbooks. Conclusion: According to this study, the potential of primary school textbooks in delivering oral health messages has been neglected in Iran. Taking the critical importance of school ages into account, incorporating health issues in textbooks should be more strongly emphasized.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Oral health, Dental caries, periodontal disease.
نویسندگان مقاله
مژده فرنودی | mojdeh farnoudi
حمیدرضا پوراسلامی | hamidreza poureslami
هدی شمس الدین | hoda shamsadin
زهرا سالاری | zahra salari
حسنیه ضیا الدینی | hosnieh ziaadini
بهاره کامیابی | bahareh kamyabi
پرنیان پوراسلامی | parnian poureslami
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-53&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-449493.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات