این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۱۶۱-۱۷۰
عنوان فارسی
آگاهی و عملکرد دانشآموزان دختر متوسطه بیرجند در مورد کمخونی فقر آهن و مصرف مکمل آهن توزیعی در مدارس در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فقر آهن شایعترین مشکل تغذیهای جهان است که سلامت جسمی و روانی بسیاری از دختران نوجوان را تحت تأثیر قرار داده است. مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی و عملکرد دانشآموزان دختر متوسطه بیرجند در مورد کمخونی فقر آهن و مصرف مکمل آهن توزیعی در مدارس، انجام شد. روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 300 دانشآموز دختر محصل در مدارس دوره اول متوسطه بیرجند در سال 1394 با روش نمونهگیری خوشهای انجام شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهای شامل اطلاعات دموگرافیک، 18 سؤال آگاهی و 7 سؤال عملکرد بود. دادهها در نرمافزار SPSS نسخه 18 وارد و توسط آزمونهای کای اسکوئر، فیشر و ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز گردید. نتایج: میانگین نمره آگاهی و عملکرد دانشآموزان، به ترتیب 3/13±4/61 و 11±9/59 از 100 بود. 3/13% دانشآموزان آگاهی و 12% عملکرد خوب داشتند و آگاهی 7/25% و عملکرد 3/23% آنها ضعیف بود و 3/13%، هرگز قرصهای آهن توزیعی در مدرسه را مصرف نمیکردند. بین وضعیت آگاهی دانشآموزان با تحصیلات پدر (013/0=P) و تحصیلات مادر (009/0=P) و بین وضعیت عملکرد دانشآموزان با شغل پدر (010/0=P) و تحصیلات مادر (0001/0=P)، رابطه معنیداری مشاهده شد. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه و آگاهی و عملکرد نسبتاً پایین دانشآموزان، برنامهریزی و انجام مداخلات آموزشی مناسب، جهت بهبود آگاهی و عملکرد دختران دانشآموز و پیشگیری از فقر آهن و کمخونی، با مصرف صحیح مکمل آهن، ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کمخونی، فقر آهن، آگاهی، عملکرد، دانشآموزان
عنوان انگلیسی
Knowledge and Practice of Secondary Girl Students of Birjand in Relation to Iron Deficiency Anemia and Iron Supplementation in 2015
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Iron deficiency is the most common nutritional problem in the world that has affected the physical and mental health of many adolescent girls. The aim of the present study was to determine the knowledge and practice of secondary girl students of Birjand about iron deficiency anemia and iron supplementation in schools. Methods: This cross-sectional study was conducted in 2015 on 300 girl students in the secondary schools of Birjand who were selected through cluster sampling. Data collection was carried out using a questionnaire containing demographic variables, 18 questions about knowledge and 7 questions for practice. Data were analyzed through SPSS18 and using Chi-square, Fisher's exact test and Pearson correlation coefficient. Results: Mean scores of knowledge and practice of students were respectively 61.4±13.3 and 59.9±11 of 100. Knowledge of 13.3% of students and practice of 12% of them was good, while 25.7% of students had poor knowledge and 23.3% had poor practice. From all, 13.3% had not consumed iron tablets distributed at school. Knowledge of students showed a significant relationship with father's (P=0.013) and mother's education (P=0.009) and students' practice had a significant relation with father's job (P=0.01) and mother's education (P=0.0001). Conclusion: Given the results of this study showing relatively poor awareness and practice of students; planning and implementation of educational programs to improve students' knowledge and practice on anemia, prevention of iron deficiency and correct consumption of iron supplements, seems necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Anemia, Iron deficiency, Awareness, Practice, Students
نویسندگان مقاله
اسما طیوری | asma tiyuri
مرضیه ترشیزی | marziyeh torshizi
طیبه اکبری | tayebeh akbari
امیر طیوری | amir tiyuri
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-54&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-449494.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات