این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستار و پزشک در رزم، جلد ۴، شماره ۱۳، صفحات ۱۸۷-۱۹۵

عنوان فارسی بومی سازی پرسش نامه رضایت سنجی بیماران بستری در یک بیمارستان نظامی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رضایتمندی بیمار به معنای گزارش وی از کیفیت درمانی و تأثیر متقابل بین بیمار و ارائه کنندگان خدمات سلامتی - درمانی و یک معیار مهم برای سنجش کیفیت مراقبت های بهداشتی شناخته شده است. هدف این پژوهش بومی سازی پرسش نامه خودایفا جهت رضایت سنجی بیماران بستری در یک بیمارستان نظامی بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع اقدام پژوهی است. جامعه مورد مطالعه را کارشناسان واحد بهبود کیفیت، واحد رسیدگی به شکایات، سرپرستاران بخش ها و همچنین بیماران بستری در بخش های یکی از بیمارستان های نظامی تهران تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و استفاده از پرسش نامه و همچنین استفاده از متون علمی بود. مراحل این پژوهش به این شرح بود: 1.مشخص نمودن ابعاد مختلف پرسش نامه، 2. مشخص نمودن سوالات مربوط به هر بعد، 3. اصلاح سوالات از نظر مفهومی و محتوایی، 4. تایید روایی صوری پرسش نامه، 5. تایید پایایی پرسش نامه با انجام مطالعه پایلوت و 6. ارائه نهایی پرسشنامه یافته ها: پرسشنامه ی خودایفای رضایت سنجی بیماران بستری در دو بخش بهداشتی-درمانی با 21 سوال و  سه بعد بهداشت و نظافت، پرستاری و پزشکان و بخش غیر درمانی با 27 سوال و شش بعد پذیرش ، برخورد کارکنان، تغذیه ، رفاهی و تسهیلاتی ، مسائل شرعی – اعتقادی و ترخیص بومی سازی گردید. همچنین ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه بهداشتی و درمانی 975/0 و پرسشنامه غیر درمانی 936/0بدست آمد. بحث و نتیجه گیری: در مجموع ضریب آلفای پرسشنامه نشان دهنده قابلیت اعتماد بالا و پایایی پرسشنامه می باشد و نشان می دهد که میتوان از این پرسش نامه برای سنجش خودایفای رضایت بیماران بستری استفاده نمود. اما باید اذعان داشت که برای جلوگیری از تورش و سوگیری بایستی با مواردی همچون سنجش رضایت بیماران هنگام خروج از بیمارستان و استفاده همزمان از روش های نظرسنجی دیگر همچون تلفنی، ویرایش و بازنگری دوره ای پرسش نامه و ... همراه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بومی سازی، رضایت سنجی بیماران، پرسش نامه خودایفا، بیمارستان

عنوان انگلیسی Localization of patients' satisfaction questionnaire hospitalized at a military hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background: patient satisfaction is known as his report of care quality and the interaction between the patient and health service providers and is an important criterion for assessing the quality of health cares. The aim of this research is to localize a self-administered questionnaire to assess the patients satisfaction hospitalized in a military hospital. Materials and Methods: This study is an action research. The research population includes the quality improvement unit experts, complaints handling unit, head nurses as well as the patients hospitalized in a military hospital in Tehran. Data were collected by semi-structured interviews and questionnaires as well as scientific texts. Stages of this study were as follows: 1. determination of the different dimensions of the questionnaire, 2. identifying questions related to each dimension, 3. modifying questions conceptually and contently, 4. confirming the face validity of the questionnaire, 5. confirmation of the reliability of questions using a pilot study and 6. Presentation of the final of questionnaire. Results: The self-administered questionnaire of inpatient satisfaction was localized  in two sections, health and medical section with 21 questions and three dimensions of sanitation / hygiene, nurses and physicians and non-medical section with 27 questions and six dimensions of the reception, staff treatment, nutrition, the welfare and facilities, legal - faith issues and discharge. Cronbach's alpha coefficient in health and medical questionnaire and non-medical questionnaire was 0.975 and 0.936 respectively. Discussion and conclusion: In total, Alpha coefficient of the questionnaire indicates the high reliability and validity of the questionnaire and shows that this questionnaire can be used as a scientific instrument for self-administered assessment of hospitalized patient satisfaction. But it should be noted that to avoid bias, this method must accompanied with items such as measurement of patient satisfaction when leaving the hospital, concurrent use of other methods such as telephone surveys, periodic review and revision of the questionnaires and so on.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله احمد عامریون |
1. مرکز تحقیقات مدیریت سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

مهدی ابراهیم نیا |
1. مرکز تحقیقات مدیریت سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

محمدرضا سلطانی زرندی | mohammad reza soltani zarandi
مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

علی عقیقی |
1. مرکز تحقیقات مدیریت سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

عطیه جعفر زاده |
مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-123&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/299/article-299-449639.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات