این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۴۳-۳۴

عنوان فارسی بررسی رابطه کمال‌گرایی با فرسودگی به واسطه درگیری تحصیلی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: امروزه محققین به این حقیقت دست یافته­ اند که دانشجویان پزشکی مستعد فرسودگی تحصیلی بوده که به پیامدهای نامطلوبی منجر می­شود که نه تنها موجب افت تحصیلی، مشروط شدن، عدم کسب تخصص لازم و حتی اخراج می­شود، بلکه موجب هدر رفتن سرمایه­های مادی و معنوی آن­ها و جامعه می­ گردد. هدف از این مطالعه بررسی رابطه کمال­ گرایی با فرسودگی تحصیلی به واسطه درگیری تحصیلی دردانشجویان پزشکی بود. روش­ ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع همبستگی بر روی 175 دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سال تحصیلی 93- 94 بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه­گیری در دسترس انجام گرفت. داده­ها از طریق سه پرسشنامه مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلک (2002)، مقیاس کمال گرایی فراست و همکاران (1997) و درگیری تحصیلی شافلی و بکر (2006) جمع ­آوری گردید. داده­ ها با استفاده از روش تحلیل مسیر و ضریب همبستگی پیرسون و از طریق نرم افزارهای Lisrel  و SPSS تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ ها: براساس برآوردهای ضرایب استاندارد شده بدست آمده از تحلیل مسیر اثرات مستقیم کمال­گرایی ناسازگار، کمال­ گرایی سازگار و درگیری بر فرسودگی تحصیلی به ترتیب 0/24 (4/54t=)، 0/18- (3/03t=) و 0/29- (5/86t=) بود که با توجه به مقادیر  tدر سطح 0/01 P< معنی ­دار بودند. همچنین، ابعاد کمال­گرایی از طریق درگیریی تحصیلی دارای اثرغیر­مستقیم بر فرسودگی تحصیلی بودند. نتیجه­ گیری: نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد کمال­ گرایی از طریق درگیری تحصیلی با فرسودگی تحصیلی ارتباط دارند. لذا توصیه می­ گردد مسئولان تعلیم و تربیت به دانشجویان آموزش دهند تا معیارهای متناسب با توانایی خود انتخاب کنند و در صورت عدم دستیابی به این معیارها، تلاش و عزت نفس خود را از دست ندهند، بلکه تلاش­ هایشان را برای رسیدن به اهداف منطقی خود بیشتر کنند تا فرسودگی تحصیلی کمتری را تجربه نمایند و درگیری تحصیلی بالاتری را نشان دهند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرسودگی ، کمال­گرایی، درگیری تحصیلی، دانشجویان، پزشکی

عنوان انگلیسی The Relationship between of Perfectionism with Burnout through Academic Engagement
چکیده انگلیسی مقاله introduction: Today, researchers identified medical students susceptible to burnout that it not only leads to undesirable outcome such as failed, conditional pass, unsuccessful in acquiring necessary specialty even deportation but also, losing physical and moral resources of community. This study examines the impact of perfectionism on academic burnout with the intermediating role of academic engagement among medical students. Methodology: This is a descriptive correlation research which examined on 175 medical students of Shiraz university of Medical sciences in 93-94 that were selected based on Cochran Formula by simple random sampling .Data were selected through Maslach Burnout questionnaire Inventory-Student Survey (2002), Ferasat & colleagues perfectionism scale(1997) and Shaffeli & Bekr Work Engagement Scale for Students (2006). To analyze the data, path analysis and the Pearson correlation coefficient Lisrel and SPSS software were used. Findings: The result indicated that the direct impact of maladaptive perfectionism (0. 24; t = 4.54) adaptive perfectionism (0.-18; t = 3.03) and academic engagement (-0.29; t = 5.86) on academic burnout were respectively, It was also found that perfectionism had indirect impact on academic burnout through academic engagement. Conclusion: based on findings, perfectionism had relationship with academic burnout through academic engagement, it is suggested that authorities train the students to choose their appropriate criteria and help them to maintain their self-esteem if they do not meet these criteria, but they should attempt more to fulfill their logical goals and consequently, experience less burnout and show more engagement.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد حسن صیف | mh seif
education dept,payame noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

احمد رستگار | a rastgar
education dept,payame noor university, tehran, iran
گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)

راحله ارشادی | r ershaddi
education dept, payame noor university, tehran, iran
راحله ارشادی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-439-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-449661.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات