این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در آموزش علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۶-۲۷

عنوان فارسی تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس درس معکوس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش علوم پزشکی از جمله پرستاری نیازمند تحولی اساسی است تا با بکارگیری شیوه­ های نوین آموزشی منجر به پرورش دانش ­­آموختگانی خودکارآمد و متفکرانی خلاق شود که برای عملکرد پرستاری پیچیده امروزی آماده باشند. روش آموزشی کلاس درس معکوس یکی از شیوه ­های نوین پرطرفدار آموزشی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان پرستاری از بکارگیری مدل آموزشی کلاس معکوس (مداخله) انجام گرفت. روش­ ها: این مطالعه نیمه­تجربی پس­آزمون با یک گروه  بر روی 43 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی رشت در سال 1395 انجام گرفت. دانشجویان به روش نمونه ­گیری سرشماری انتخاب  شده و آنان قبل از کلاس، لوح فشرده حاوی محتوای الکترونیکی مربوط به هر جلسه را مشاهده، مطالب کتاب را مطالعه و با آمادگی در کلاس درس حضور ­می ­یافتند. در کلاس نیز به کوییز مربوطه پاسخ داده و در بحث درباره پاسخ پرسش ­های کوییز و فعالیت ­های کلاسی شامل مشارکت در گروه­ های 4-3 نفره درباره سناریوهای بالینی مشارکت ­نمودند. در پایان ترم دانشجویان به 20 سوال پرسشنامه بررسی دیدگاه و تجربه دانشجویان از بکارگیری کلاس معکوس پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی پیرسون، آزمون­ های t مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد. یافته ­ها: ننتایج حاکی از تجارب مثبت فراگیران از بکارگیری روش کلاس معکوس بود. اکثریت دانشجویان (1/79 درصد) آموزش به روش کلاس معکوس را بر روشی سنتی که در آن بیشتر زمان کلاس صرف سخنرانی توسط استاد می­شود، ترجیح می­دادند. میانگین و انحراف معیار نمرات مربوط به نظرات دانشجویان 95/2 ± 09/26 بود. آزمون­ های آماری تحلیلی ارتباط معنی­داری را میان اطلاعات فردی و دیدگاه دانشجویان نشان ندادند؛ تنها میان دیدگاه دانشجویان و معدل تحصیلی همبستگی مثبت و قویی وجود داشت (0/001=p و 0/88=r). نتیجه ­گیری: دانشجویان دیدگاه و تجارب مثبتی از بکارگیری روش آموزشی کلاس معکوس داشتند. با توجه به نوپا بودن این رویکرد آموزشی مطالعات بیشتری برای بررسی تاثیر آن بر برآیندهای مختلف یادگیری لازم است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلاس درس معکوس، آموزش، پرستاری، یادگیری فعال

عنوان انگلیسی Nursing students’ experience in a flipped classroom method
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Medical education including nursing education needs a fundamental change till using new educational approach lead to training creative and efficient registered nurses in modern complicated nursing practice. The flipped classroom model is one of the new popular educational method. The aim of the present study was to survey the views and experiences of nursing students in using the flipped classroom Method: This one group quasi-experimental study was done on 43 nursing students who were selected by census method in Islamic Azad University-Rasht branch in 1395. Before the class, the experimental group viewed every sessions of the electronic content, studied the book and prepared for the classroom. In the class they responded the quiz questions, discussed about their responses and involved in small groups about clinical scenarios. At the end of the course the students responded to a questionnaire including 20 items about the views and experience of the students in using the flipped classroom. Descriptive and analytic statistics consisting pearson correlation, independent t test and one way ANOVA were used for analyzing data. Results: Findings showed that students had a positive experience of using flipped classroom. Majority of students (79.1%) prefer flipped classroom to traditional one that the most of class time were devoted to teachers lecture.The Mean of the scores of the students' views was 26.09±2.95. There is not any statistical significant relations between demographic data and students views, But there is a significant strong positive correlation between students' views and the average scores(r=.88, P=.0.001). Conclusion: students had positive views and experiences about using the flipped classroom. Since this approach is new, more studies is needed to assess its effect on different learning outcomes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Flipped classroom, education, Nursing, Active learning

نویسندگان مقاله فاطمه جعفرآقایی | f jafaraghaie
social determinants of health research center, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)

شادی دهقان زاده | sh dehghanzadeh
nursing depatrment, rasht branch, islamic azad university, rasht, iran
دانشگاه آزاد اسلامی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

حمید خردادی آستانه | h khordadi astane
vice chancellor, guilan university of medical sciences, rasht, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-532-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-449665.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات