این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵۷-۴۶
عنوان فارسی
بررسی استرس محیط دندانپزشکی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان بالینی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دندانپزشکی به طور گسترده با سطح بالایی از استرس همراه است. این استرس از، روند آموزش دندانپزشکی سرچشمه میگیرد. اگر عوامل استرس زای مزمن شوند و یا درمان نشده باقی بمانند، منجر به علائم روانی و جسمی می شوند که برای سیستم آموزشی مضر است.این مطالعه با هدف تعیین استرس محیط دندانپزشکی در دانشجویان بالینی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام گرفت. روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی- مقطعی با همکاری 167 دانشجو (74 مرد و 93 زن) در سال تحصیلی 95-1394 در دانشکدههای دندانپزشکی رشت و واحد پردیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان انجام شد.مطالعه به روش سرشماری و با استفاده از پرسشنامه استاندارد استرس محیط دندانپزشکی(Dental Environment Stress; DES)با روایی و پایایی مناسب(8/0) به همراه مشخصات دموگرافیک ثبت شد. داده ها از طریق آزمون هایt مستقل و ANOVAو آنالیز چندگانه از مدل رگرسیون لجستیک و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه 4/2 ± 7/23 سال بود. میانگین نمره استرس 50/0±27/2 (از 4) بود. در میان حیطه های استرس زا، بیشترین میانگین استرس مربوط به استرس درک شده در حیطه ی درمان بیماران (64/0±41/2) و حداقل میانگین نمرهی استرس مربوط به باورهای درونی (0/72±1/86 ) و در میان 32 عبارت استرس زا، بالاترین میانگین استرس مربوط به ترس از امتحان و نمرات (91/0±95/2) بود. در آنالیز چندگانه ی رگرسیون لجستیک دیده شد که دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر(Odds Ratio=2/3, 95%CI OR: 1/1-4/84) و همچنین سال پنجم تحصیل بالاترین سطح از استرس را نشان دادند. نمرات استرس دانشجویانی که در طول ترم با پدر و مادرشان زندگی می کردند به طور قابل توجهی بالاتر از دانشجویان دیگر بود. (Odds Ratio=2/67, 95%CI OR: 1/1-6/4). نتیجه گیری: با توجه به سطح بالای استرس در دانشجویان دندانپزشکی در حین تحصیل و همچنین خطرات سطوح بالای استرس، لازم است که مسئولان به این موضوع بیشتر توجه کنند. علاوه بر این، دانشجویان دختر و دانشجویانی که در سال پنجم تحصیل میکنند، بیشترین نیاز به حمایت را دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس، دندانپزشکی ، دانشجویان، آموزش
عنوان انگلیسی
Assessment of Dental Environment Stress and Related Factors in Dental Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Dentistry has been widely acknowledged as being associated with high levels of stress. This stress originates in the process of dental education. If psychological stressors become chronic and remain untreated, they cause in psychological and physical diseases, which is harmful for educational system. The aim of this study was to assess dental environment stress (DES) in students of the faculties of dentistry of Guilan University of Medical Sciences. Methods: This cross sectional study was carried out by recruited 167 dental students (74 males and 93 females) Rasht Dentistry and International branch faculty of Guilan University) 2015-2016 .( Data were collected using the Dental Environment stress Questionnaire (consist of 32 items in 6 scales) and demographic questions. Data were analyzed in SPSS software using independent t-test and ANOVA. Results: the mean age of students was 23.7±2.4 years. Mean score of stress was 2.27±0.50 (out of 4). among stressful fields, the highest and lowest mean related to Treatment of patients (2.41±0.64) and beliefs respectively. From 32 statements, the highest stress mean was full fear of examinations and grades (2.95± 0.917). Students of fifth academic year also female students showed the highest level of stress through logistic regression multiple analysis (Odds Ratio=2.3, 95%CI OR: 1.1-4.84). Students living with parents during term time had significantly higher total stress scores than other students (Odds Ratio=2.67, 95% CI OR: 1.1-6.4). Conclusion: Based on the results of this study, high levels of stress as well as its harmfulness among dental students, greater attentions must be given to this issue by the authorities. Furthermore, the girls and the fifth year students are in the greatest need of help.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Stress, Dentistry, Students, Education
نویسندگان مقاله
مریم ربیعی | m rabiei
oral and maxillofacial medicine dept, school of dentistry, guilan university of medical sciences, iran
دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
مهسا صفرپور | m safarpour
dental faculty, guilan university of medical,rasht, iran
دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی گیلان (Guilan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://rme.gums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-530-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/306/article-306-449667.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات