این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۵۵-۲۶۲
عنوان فارسی
رابطه ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: خودکارآمدی تحصیلی ازجمله عوامل پیشبین در پیشرفت تحصیلی دانشجویان است که متأثر از عوامل گوناگونی است. پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش ویژگیهای شخصیت تاریک (ماکیاولی، خودشیفتگی و جامعهستیزی) بهمنظور پیشبینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی با جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال تحصیلی 1394-1393 انجام گرفت. تعداد، 200 نفر با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای عملکرد خانواده اپشتاین، بالدوین و بیشاب (1983) و خودتنظیمی تحصیلی کانل و ریان (1987) استفاده گردید. دادهها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ضریب همبستگی و روگرسیون گامبهگام) و با استفاده از نرمافزار Spss-18 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج دلالت بر این داشتند که صفات شخصیت جامعهستیزی (0/341- r=) و ماکیاولی (0/364- r=) با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان رابطه معنادار و منفی داشتند (0/1>P). نتایج دیگر نشان داد که بین صفت شخصیت خودشیفتگی و خودکارآمدی تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که بهصورت منفی 0/15 از تغییرات خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را میتوان بر اساس صفات شخصیت تاریک ماکیاولی و جامعهستیزی تبیین نمود. نتیجهگیری: با توجه به ارتباط معکوسی که بین خودکارآمدی تحصیلی و صفات شخصیت تاریک (جامعهستیزی و ماکیاولی) مشاهدهشده است میتوان نتیجه گرفت که این صفات میتوانند تأثیر مخربی بر خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و درنهایت پیشرفت آنها داشته باشند. همچنین نتایج این پژوهش از نقش متغیر روانشناختی صفات شخصیت تاریک در پیشبینی باورهای خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان حمایت میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship Between Dark Triad Personality (i.e., Machiavellianism, Narcissism, and Psychopathy) and Students’ Academic Self-Efficacy
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Academic self-efficacy, which is one of the factors that predicts academic achievement of students, affected by a variety of factors. This study aimed to investigate the role of dark personality feautures (i.e., Machiavellianism, narcissism, and psychopathy), in order to predict students' academic self- efficacy beliefs. Methods: In this correlational study, 230 students in dormitories of Isfahan University were selected through cluster sampling method (2016-17 accademic year). Owen and Froman students' academic self-efficacy questionnaire and Johnson and Webster dark personality scale were used and administered for data collectionSpss-18 software was used to calculate the data. Results: Results showed that there was a significant and negative relationship between the psychopathy (r=-0.341) and Machiavellianism (r=-0.364) with students' academic self-efficacy (P< 0.01). Results also showed that there is no significant relationship between narcissism and academic self-efficacy. Results of regression analysis revealed that negatevly 0.15 of the students' academic self-efficacy could be explained based on the dark personality features of Machiavellianism and psychopathy. Conclusions: Due to the inverse relationship between academic self-efficacy and dark personality features (Machiavellianism and psychopathy), it can be concluded that these traits may have devasting effect on the students' academic self-efficacy, and consequently, their progress. The results of this study also support the role of psychological variable of the dark personality in predicting academic self-efficacy beliefs among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سجاد سعادت | sajjad saadat
azadi sq, university of isfahan, isfahan, iran. zip code 81746-73441
اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، ایران. کدپستی 734441-81746
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مهرداد کلانتری | mehrdad kalantari
address azadi sq, university of isfahan, isfahan, iran. zip code 81746-73441
ادرس اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، ایران. کدپستی 734441-81746
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امیر قمرانی | amir ghamarani
address azadi sq, university of isfahan, isfahan, iran. zip code 81746-73441
ادرس اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان، ایران. کدپستی 734441-81746
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-809-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-449679.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات