این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۲۷۷-۲۸۷
عنوان فارسی
کنکاش در سازههای روانشناسی مثبتنگر: پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: دوران جوانی، بهعنوان یکی از مراحل سرنوشت ساز فرا روی افراد، با چالشهای فراوانی بهویژه چالشهای مربوط به زندگی تحصیلی روبهرو است. سرزندگی تحصیلی بهعنوان یک توانمندی، میتواند در انطباق با این چالشها و الزامات تحصیلی، نقش ایفا کند. ازاینرو شناسایی متغیرهای پیشبینی کننده سرزندگی تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی، میتوان به معنای اشاره کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی بود. روش بررسی: در این پژوهش از نوع همبستگی، نمونهای مشتمل بر 343 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 96-1395، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردید. آزمودنیها، دو مقیاس سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی را تکمیل کردند. سپس دادهها به کمک نرمافزار 21 Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سن و سرزندگی تحصیلی، رابطه منفی و معناداری وجود دارد (0/01>p)؛ اما میان سن و ابعاد معنای زندگی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نمایان ساختند که میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی دانشجویان رشتههای مختلف، تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. درنهایت یافتههای حاصلشده،حاکی از آن بود که متغیر جستجوی معنا، سرزندگی تحصیلی را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی میکند اما وجود معنا، پیش بینیکننده مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه معنای زندگی از قدرت پیشبینی کنندگی سرزندگی تحصیلی برخوردار است، ضروری مینماید که برنامههای آموزشی در راستای فراهم آوردن زمینههای پرورش و ارتقای معنای زندگی، جهت بهبود سرزندگی تحصیلی نوجوانان و جوانان گام بردارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روانشناسی مثبتنگر، سرزندگی تحصیلی، معنای زندگی
عنوان انگلیسی
Investigating in Positive Psychology Variables: Foresight The Academic Buoyancy Based on The Meaning of Life
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims:Youth, as a one of the decisive steps, is opposed by enormous challenge specially challenges relative to academic life. Academic buoyancy as an ability can play a major role according to these challenges and educational correlatives. So it is important to identify predictive variables of academic buoyancy. The meaning of life is one of major factors affected on academic buoyancy. The aim of this study is to predict the academic buoyancy base on meaning of life. Methods: In this correlation study, a sample of 343 male and female students of Kerman University of Medical Sciences in the academic year 2016-2017, were selected by using random cluster sampling method. Participants, completed both academic buoyancy and meaning of life scales. Then, the data were analyzed by using the software 21 Spss and Pearson correlation coefficient, ANOVA and stepwise multiple regression. Results:The results showed that, there is a significant negative correlation between age and academic buoyancy (p< 0/01); whereas, there is no significant relationship between the age and dimensions of the meaning of life. The results also showed that there is no significant difference between the mean scores of academic buoyancy and meaning of life for students in different fields. The results showed that the variable of search for meaning, predicts academic buoyancy significantly and negatively, but presence of meaning is as a positive predictor and significant predictor of academic buoyancy. Conclusions: Because of that meaning of life can predict academic buoyancy, it is so important to provide training programs in the fields of education and promote life, according to improve the academic buoyancy of youth and young adults.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
positive psychology, academic buoyancy, meaning of life
نویسندگان مقاله
الهام سلطانی بناوندی | elham soltani benavandi
department of psychology,faculty of literature amp; human sciences, shahid bahonar university of kerman,kerman,iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نوشیروان خضری مقدم | nooshirvan khezri moghadam
department of psychology,faculty of literature amp; human sciences, shahid bahonar university of kerman,kerman,iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
حسن بنیاسدی | hassan baniasadi
department of psychology,faculty of literature amp; human sciences, shahid bahonar university of kerman,kerman,iran
گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید باهنر (Shahid bahonar university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1402-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-449682.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات