این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۹۱-۱۰۲
عنوان فارسی
برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت کل کتب دوره ششم ابتدایی بر اساس مفروضههای نظام سلامت
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: برنامه درسی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در ارتقای آگاهی و توسعه فرهنگ بهداشتی دانش آموزان اهمیت بسیاری دارد برای توجه به اهمیت مسائل بهداشتی درروند سلامت دانش آموزان لازم است یک برنامه آموزشی که بتواند کلیه نیازهای ضروری آموزش بهداشت را در خود جای دهد بایستی تدوین شود. روش بررسی: در این تحقیق از روش تحلیل محتوا "آنتروپی شانون" میباشد که پردازش دادهها را در بحث تحلیل محتوا با نگاه جدید و بهصورت کمی و کیفی مطرح میکند. آنتروپی در تئوری اطلاعات ، شاخصی است برای اندازهگیری عدم اطمینان که بهوسیله، یک توزیع احتمال بیان میشود. محتوای طرح ازنظر پاسخگو ( متن کلیه کتب دوره ششم ابتدایی) و دوازده مؤلفه اصلی و 58 مؤلفه فرعی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت موردبررسی قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل محتوای آنتروپی شانون نشان داد که بررسی کل 8 کتاب پایه ششم ابتدایی مؤلفه مربوط بهسلامت روانی با 732 و حرک بدنی 735 مورد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده، و کمترین مقدار مربوط به کنترل و پیشگیری از بیماریها با 6 فراوانی است. نتیجهگیری: در محتوای کتابهای درسی رسمی به برخی مؤلفههای آموزش سلامت کمتر و یا اصلاً توجهی نشده است، درحالیکه سلامت مهمترین عامل پیشرفت و ضامن بقای جامعه است. بهطوریکه طراحی، اجرا و اداره برنامههای توسعه در بعد بهداشت، بیش از هر عامل دیگری زیربنای مفاهیم پایهای چون سلامت است
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Health Education and Health Promotion Curriculum of Grade six is Based on the Assumption of Health System
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Health education and health promotion curriculum is very important subject in order to raise awareness and develop a health culture of student. For the importance of health issues in the process of students' health, it is necessary to establish an educational curriculum that can be able to hold all essential needs of health education. Methods: In this article, "Shannon Entropy" content analysis method is used, which discusses data processing in the content analysis using a new vison, both quantitatively and qualitatively. In Information theory, entropy is an index to measure uncertainty expressed by a probability distribution. The content of all text books the Grade sixlong with 12 main components and 58 sub-components of Health education and promotion was examined. Results: After discussing the entire six grade 8 books, the component related to mental health with 73 and physical activity with 735 cases allocate the highestfrequency, and control and prevention of diseases was the least frequent with 6 frequency. Conclusion: In the content of textbooks, some components of health education not even noticed or is less significant, while health is the most important factor in development and guarantee the progress of society. So that the design, implementation and management of development programs in the healthcare, underlie basic concepts such as health more than any other factor. KeyWords: Health Education, Health Promotion , content Analysis, Text books the Grade six, Assumptions of Health System.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد عظیمی | mohammad azimi
departement educational sciences, faculty of psychology and educational sciences, farhangian university, tabriz, iran
گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
یوسف ادیب | yosef adib
departement educational sciences, faculty of psychology and educational sciences, farhangian university, tabriz, iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
حسین مطلبی | hossein matlabi
department of health education and promotion, faculty of health sciences,tabriz university of medical sciences,tabriz, iran
گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، تبریز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1349-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-449688.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
طراحی برنامه درسی در علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات