این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۱۴
عنوان فارسی
پیش بینی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه بر اساس مهارتهای فراشناختی و خودنظم بخشی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: این پژوهش باهدف تعیین رابطه مهارتهای فراشناختی و خود نظمبخشی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 2016-2015 انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش ازنظر هدف، پژوهشی کاربردی و ازنظر ماهیت همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 2016-2015، به تعداد50707 نفر تشکیل دادند که از بین آنها با استفاده از جدول MORGAN & KREJCIE و به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای متناسب با حجم تعداد 382 نفر از دانش آموزان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها ، از 3 پرسشنامه استاندار ارزیابی مهارتهای فراشناختی، پرسشنامه خود نظمبخشی و پرسشنامه سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش آمار استنباطی (رگرسیون گامبهگام، آزمونDurbin-Watson) استفاده شد یافتهها: نتایج نشان داد که بین هر کدام از متغیرهای پیش بین (مهارتهای فراشناختی و خودنظم بخشی) با متغیر ملاک (عملکرد تحصیلی) معنادار مستقیم وجود رابطه دارد؛ همچنین مهارتهای فراشناختی قابلیت پیش بینی عملکرد تحصیلی را داشته است؛ این قابلیت پیش بینی برای مهارت خودنظم بخشی نیز معنادار بوده است. نتیجهگیری: شناخت شخص درباره تواناییهایش و آگاهی از راهبردهای شناختی و فراشناختی، باعث بهبود یادگیری و افزایش عملکرد تحصیلی میگردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودنظم بخشی، عملکرد تحصیلی،مهارتهای فراشناختی
عنوان انگلیسی
Predicting Academic Performance of high School Students Based on Meta-Cognitive Skills and Self-Regulation
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The aim of this study was to investigate the relationship between meta-cognitive skills and self-regulation with academic performance of senior high school students in Isfahan city during academic year 2015-2016. Methods: The research is an applied research in terms of objective and correlation in terms of the nature. The statistical society of the present study was all male and female high school students in Isfahan city including 50707 individuals from which 382 students were selected using table of Kerjecy &Morgan and volume proportional random stratified sampling method. The tools used in this study were 3 questionnaire including meta-cognitive skills assessment questionnaire, self- regulation questionnaire, academic performance questionnaire. The analysis of data performed by the methods of inferential statistics stepwise regression. Results: The results show there is a direct significant relation between each of the predictor variables (Meta-cognitive and self – regulation) and criterion variable (Academic performance), also Meta- cognitive skills can predict Academic performance; this was significant predictability for self-regulation skills too. Conclusion: Knowing someone about their abilities and Awareness of cognitive and Meta cognitive strategies, improved learning and academic performance is increased
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
زهرا وحیدی | zahra vahidi
department of educational sciences, faculty of psychology, islamic azad university, isfahan khorasgan branch, isfahan iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
مریم براتعلی | maryam baratali
department of educational sciences, faculty of psychology, islamic azad university, isfahan khorasgan branch, isfahan iran
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان ، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان خوراسگان (Islamic azad university of isfahan khorasgan)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1368-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-449689.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربست نظریههای یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات