این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۱۵-۱۲۲
عنوان فارسی
رابطه حمایتهای اجتماعی ادراکشده از سوی خانواده و تابآوری روانشناختی با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: توجه به دیدگاه فراگیران در زمینه باورهای خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان و شناخت عوامل پیشبین آن از جمله زمینه های ضروری برای انجام پژوهش می باشد. هدف پژوهش حاضر این بود که در تبیین باورهای خودکارآمدی تحصیلی حمایت های ادراک شده از سوی خانواده و تاب آوری روانشناختی کدامیک قدرت بیشتری دارند.. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. نمونهای به حجم 234 نفر از دانشجویان دانشگاه گیلان به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان اون و فرامن، مقیاس تابآوری کونور و دیویدسون و پرسشنامه حمایت اجتماعی مقیاس خانواده استفاده شد. به منظود محاسبه داده ها از نرمافزارSpss v18 استفاده شد. یافتهها: نتایج همبستگی نشان داد که متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و تاب آوری در سطح خطای (0/01> P) با خودکارآمدی همبستگی مثبت و معنادار دارند. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که فقط در یک گام متغیر تاب آوری روانشناختی همبستگی بالا و معناداری با خودکارآمدی تحصیلی داشت و نهایتا متغیر تابآوری روانشناختی 0/30از واریانس خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان را به طور معنادار تبیین کرد. نتیجهگیری: در پاسخ به سوال اصلی پژوهش میتوان اینگونه نتیجه گرفت، اگرچه متغیرهای حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و تابآوری با متغیر خودکارآمدی تحصیلی ارتباط مثبت دارند؛ اما قدرت پیشبینی کنندگی متغیر تاب آوری برای متغیر خودکارآمدی تحصیلی بیشتر میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Perceived Social Support From family and Psychological Resilience with Academic Self-Efficacy Among University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: Considering a widespread view in the context of students' academic self-efficacy and identifying the predictive factors of such fields are essential for research. The aim of this study is to explain which one is more powerful in academic self-efficacy, perceived support from family or psychological resiliency. Methods: This study is based on correlation. A sample group of 234 individual in University of Guilan students were selected using multi-stage random cluster sampling method. Students' academic self-efficacy questionnaire and the superego, Connor and David Sono Resilience Scale Family Social Support Scale questionnaire were used in order to collect the data. SPSS software is used in order to calculate the data. Results: Correlation results show family perceived social support and resilience have a positive and significant correlation with self-efficacy in the error level of [P< 0.01]. Stepwise regression analysis shows that psychological resiliency has a significant correlation with academic self-efficacy only in one step and finally psychological resiliency significantly explains 0/30 of the variance in students' academic self-efficacy. Conclusion: In order to answer the main question of this research we can conclude that although family perceived social support and resiliency variables have a positive relationship with academic self-efficacy variable, the predictability power of psychological resiliency for academic self-efficacy is more.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
حسن بلند | hassan boland
1. department of counseling, faculty of literature and humanities, university of guilan, rasht, iran
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
مرجان انتظاری | marjan entezari
1. department of counseling, faculty of literature and humanities, university of guilan, rasht, iran
گروه مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه گیلان (Guilan university)
سجاد سعادت | sajjad saadat
department of psychology, faculty of education and psychology, university of isfahan, isfahan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-809-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-449690.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربست نظریههای یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات