این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۲۳-۱۳۲
عنوان فارسی
رابطه استفاده آسیبزا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان: نقش واسطهای کیفیت خواب
چکیده فارسی مقاله
زمینه و اهداف: استفاده از گوشیهای تلفن همراه در سالهای اخیر به جزء جداییناپذیر زندگی تبدیلشده است. باوجود کاربردهای مفید تلفن همراه، استفاده بیشازحد و مداوم آن زمینه وابستگی و آسیب را در افراد ایجاد مینماید. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استفاده آسیبزا از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی دانشجویان با توجه به نقش واسطهای کیفیت خواب در سال 1395 بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی با طرح همبستگی است. تعداد 172 دانشجوی پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان (101 دختر و 71 پسر) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (متناسب با جنسیت) انتخابشده و به پرسشنامههای استفاده مفرط از تلفن همراه (COS، جنارو و همکاران، 2007) و کیفیت خواب پیتزبورگ (بایسی و همکاران، 1989) و سؤالات دموگرافیک و معدل ترم گذشته پاسخ دادند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی از طریق نرمافزار Spss-22 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.. یافتهها: تایج نشان داد که استفاده مفرط از تلفن همراه با عملکرد تحصیلی همبستگی منفی معناداری داشته و بهطور معکوس آن را پیشبینی مینماید (46/0-=β و 6/93- = t و01/p< 0) همچنین، نتایج رگرسیون سلسله مراتبی نشاندهنده نقش واسطهای کیفیت خواب در ارتباط میان استفاده مفرط از تلفن همراه و عملکرد تحصیلی بود. نتیجهگیری: استفاده بیشازحد تلفنهای همراه دارای تأثیرات منفی بر خواب، سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان میباشد. بنابراین، هدایت دانشجویان به استفاده هدفمند، کارآمد و ایمن از تلفن همراه و بالا بردن دانش آنها در زمینه تأثیرات منفی مستقیم و غیرمستقیم استفاده بیشازحد از تلفن همراه دارای اهمیت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استفاده آسیبزا، تلفن همراه، عملکرد تحصیلی، کیفیت خواب
عنوان انگلیسی
The Relationship Between Problematic Mobile Usage and Academic Performance Among Students: The Mediating Role of Sleep Quality
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aims: The use of mobile phones has recently become an indispensable part of life. Although mobile phones have several advantages, their excessive use can make individuals prone to dependence. The present descriptive correlational study aimed to explore the relationship between problematic mobile use and academic performance among students by considering the mediating role of sleep quality. Methods: The study was a descriptive correlational design. Stratified multi-stage sampling based on gender was used to select 172 students (101 females, 71 males) among the students of the Kashan University of Medical science and Health Services. The respondents filled out Cell-Phone Over-Use Scale (COS), Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI). In addition, students' pervious term Grade Point Average (GPA) was considered as the criterion for their academic performance. Pearson product moment correlation and hierarchical regression analysis were run in Spss (Version 22) to analyze the data. Results: The results revealed that excessive mobile use has a statistically significant negative relationship with academic performance and can inversely predict it (P< 0/01, t= -6/93, β= -0/46). Also, the results of hierarchical regression analysis indicated the mediating role of sleep quality in the relationship between problematic mobile use and academic performance. Conclusion: Despite their beneficial uses, excessive use of mobile phones can have negative influences on sleep, mental health, and academic performance of students. Hence, it is highly important to help students use mobile phones purposefully, efficiently, and safely and enhance their knowledge of the negative effects of excessive mobile use.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجید صدوقی | majid sadoughi
department of psychology, faculty of humanities, university of kashan, kashan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان.کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
زهرا مخمدصالحی | مخمدصالحی
department of psychology, faculty of humanities, university of kashan, kashan, iran
گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان.کاشان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه کاشان (Kashan university)
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-1423-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/312/article-312-449691.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کاربست نظریههای یادگیری در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات