این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۱۵-۱۶

عنوان فارسی مفهوم پردازی بین المللی کردن برنامه درسی در آموزش عالی؛ ابعاد و روندها
چکیده فارسی مقاله مقدمه. بین­المللی کردن برنامه درسی (IOC ) مفهومی جدید و در حال تحول است که به­طور ویژه از اوایل قرن بیست­ویکم در ادبیات برنامه درسی مورد توجه قرار گرفته است. علیرغم اهمیت و جایگاه چنین ایده­ای، برداشت­ها و تفسیرها از این واژه در بسیاری از ممالک به­ویژه ایران توأم با ابهام، سردرگمی و عدم شفافیت است. مقاله حاضر در راستای بررسی این مفهوم در ادبیات برنامه درسی تلاش کرده تا برداشت­های مختلف از این واژه و حدود و دامنه آنها را مفهوم­پردازی ک ن د. در این راستا، سه برداشت متفاوت از IOC (بین­المللی کردن دروس و رشته­های دانشگاهی، بین­المللی کردن رشته مطالعات برنامه درسی و بین­المللی کردن حرفه برنامه درسی) شناسایی و معنی مؤلفه­های آنها معرفی شده است. نتیجه­گیری. توجه به توسعه دانش، مهارت و ارزش­های بین­المللی در برنامه­های دانشگاه به­منظور افزایش سواد بین­المللی دانشجویان ضروری است و اشاعه برنامه­های درسی دانشگاهی به فراتر از مرزهای جغرافیایی و تجاری­سازی برنامه درسی و محصولات آن لازم به­نظر می­رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Conceptualizing the internationalizing of curriculum in high education Dimensions and procedures
چکیده انگلیسی مقاله Introduction. Internationalizing the curriculum (IOC) is a new and evolving concept that especially has been considered in curriculum literature early 21st century. Despite the importance and status of such idea, withdrawals and interpretation of this term in many countries, especially Iran, coupled with ambiguity, confusion and lack of transparency. This paper investigated this concept in line with the literature of curriculum and tried to conceptualize different themes about this word and their limits. In this regard, 3 different themes of IOC (internationalizing the courses and academic fields, Internationalizing the curriculum studies and internationalizing the profession of curriculum) have been recognized and the mean of their components were introduced. Conclusion. Noticing the development of knowledge, skills and international values in university programs is essential and promoting academic curriculum beyond geographical boundaries and commercializing it and its products seems necessary.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طلعت دیبا واجاری | diba vajari t
faculty of psychology amp; educational sciences, shahid beheshti university, tehran, iran
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-86-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات