این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۹۰-۱۰۱

عنوان فارسی تبیین ویژگی‌های یک برنامه مدرسه‌محور جهت ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان و ارایه چارچوب مداخله‌ای: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کم‌تحرکی با شیوه زندگی سالم مغایرت داشته و در گروه‌های سنی مختلف به ویژه نوجوانان رو به فزونی است. برای پیاده‌سازی هر برنامۀ تندرستی باید درک عمیقی از زندگی آن برنامه داشت. هدف از این مطالعه شناسایی خصوصیات یک برنامۀ مداخله‌ای مدرسه‌مدار برای ارتقاء فعالیت جسمانی در نوجوانان از دیدگاه ذی‌نفعان اعم از کارشناسان و مسئولین امر سلامت دانش‌آموزی، دانش‌آموزان و والدین آنهاست. مواد و روش ها: مطالعه به صورت کیفی و از طریق مصاحبه و بحث‌گروهی متمرکز با دانش آموزان و والدین آنها و طیف‌های متفاوتی از کارشناسان وزارت‌خانه‌ها و صاحبنظران برنامه‌های بهداشتی در سطح کلان انجام پذیرفت.4 بحث گروهی متمرکز با دانش‌آموزان و والدین آنها، تعداد 24 مصاحبه با کارشناسان وزارت‌خانه های درگیر در امر سلامت دانش‌آموزی و تعداد 6 مصاحبه با صاحبنظران برنامه‌های بهداشتی در سطح کلان انجام شده و داده ها هم با روش تحلیل محتوا آنالیز شد. یافته ها: نتایج این مطالعه به دو بخش تقسیم شد: الف) مشکلات موجود و خصوصیات یک برنامۀ مداخله‌ای مدرسه مدار برای ارتقاء فعالیت جسمی از دیدگاه دانش‌آموزان، والدین و کارشناسان وزارت‌خانه‌ها ؛ ب) چگونگی اجرا و فرایند ادغام این برنامه در سیستم بهداشتی مدارس از دیدگاه سیاستگذاران و استادان. در مجموع در بخش الف 3 گروه و 28 تم و در بخش ب نیز 2 گروه و 22 تم شناسایی شد. مشکلات مدیریتی وکمبود منابع مالی و انسانی از مشکلات اصلی نظام فعلی مدارس عنوان شد. یافته‌های مطالعه بر اهمیت افزایش ساعت زنگ ورزش و هدفمندسازی آن، به‌کارگیری نیروی متخصص و استعدادیابی در مدارس، برگزاری کلاس‌های فوق‌برنامه در روز پنج‌شنبه و درگیر کردن والدین در فعالیت‌های جسمانی فرزندانشان تأکید می‌کرد. نتایج حاصل از مصاحبه با استادان و سیاستگذاران امر سلامت دانش‌آموزی منجر به شناسایی یک چارچوب بیست مرحله‌ای برای پیاده‌سازی برنامۀ مداخله‌ای شد. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه حاکی از کمبود شدید منابع مالی و انسانی در مدارس و وجود نداشتن برنامه‌ای منسجم و نظام‌مند برای ارتقاء فعالیت جسمانی در مدارس بود. می‌توان از چارچوب شناسایی شده برای پیاده‌سازی سایر مداخلات سلامت در مدارس نظیر بهبود وضعیت تغذیه استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Characteristics of a School-Based Program to Promote Physical Activity in Adolescents and Interventional FrameWork: a Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Lack of exercise is inconsistent with healthy lifestyle. In recent years, it has increased in different age groups, particularly in children and adolescents. To implement any health program, we should have a deep understanding of the health program. This study aimed to recognize characteristics of a school-based program for promoting physical activity in adolescents from the perspective of experts and health authorities, as well as student and parent's overviews. Also, implementation and integration of this program was investigated by faculty members and connoisseurs' perspectives. Methods: The qualitative study was performed through in-depth interviews and Focus group discussion (FGD) on faculty members, experts of different ministries and students and parents. Overall, 24 experts, and 6 faculty members and connoisseurs participated in the study. Also, four FGD were held with students and parents. The findings were examined using content analysis. Results: The results were divided in two parts: A) Existing problems and characteristics of a school-based intervention program for promoting physical activity from the perspective of students, parents and experts of different Ministry B) implementation and integration of the program by faculty members and connoisseurs' perspectives. Totally, we identified 3 categories and 28 themes for the section A, and 2 categories and 22 themes for the section B. The following three domains were extracted for the section A including management problems, shortage of resources, and approaches of increasing physical activity. Two domains for the section B were barriers to intersectorial coordination and characteristics of a school-based program. The results of the interviews with faculty members and health authorities led to identify a twentieth-stage framework for implementing the program. Conclusion: The results indicated a severe lack of human and financial resources, and a coherent and systematic program to promote physical activity in schools. The identified framework can be used for implementing other health interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی سپیدارکیش | mahdi sepidarkish
department of epidemiology and reproductive health, reproductive epidemiology research center, royan institute for reproductive biomedicine, acecr, tehran, iran
گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست شناسی و علوم پزشکی تولیدمثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه رویان (Royan institute)

سحرناز نجات | saharnaz nedjat
department of epidemiology and biostatistics, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه اپیدمیولوژی و آمارزیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

لیلا حق جو | leila haghjou
center for academic and health policy, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

لیلا مونسان | leila mounesan
center for academic and health policy, tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز تحقیق و توسعه سیاست های دانشگاه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فاطمه شکری | fatemeh shokri
department of health services and health education, school of health, iran university of medical sciences, tehran, iran
گروه خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

امیر الماسی حشیانی | amir almasi hashiani
department of epidemiology and reproductive health, reproductive epidemiology research center, royan institute for reproductive biomedicine, acecr, tehran, iran
گروه اپیدمیولوژی و سلامت باروری، مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری، پژوهشکده زیست شناسی و علوم پزشکی تولیدمثل جهاد دانشگاهی، پژوهشگاه رویان، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه رویان (Royan institute)

رضا مجدزاده | reza majdzadeh
community based participatory research center, knowledge utilization research center and epidemiology and biostatistics department, school of public health, tehran university of medical sciences
مرکز پژوهش های سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، مرکز تحقیقات بهره برداری از دانش سلامت و گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-499-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات