این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۰۲-۱۱۲

عنوان فارسی اثرآموزش مبتنی بر مدل الگوی فرانظریه ای بر خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری مصرف صبحانه در دانش آموزان دوره راهنمایی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش تغذیه، جزء کلیدی برنامه های ارتقای سلامت بوده و به بهبود رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان منجر می شود. پژوهش حاضر به منظور تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظریه ای نسبت به مصرف صبحانه در دانش آموزان انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی روی  تعداد 290 دانش آموز دوره اول متوسطه(51/7درصد پسر و 48/3درصد دختر )  شهر جیرفت در دو گروه 145نفری مداخله  و مقایسه انجام شد. افراد از طریق نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. مداخله آموزشی بر اساس سازه های خود-کارآمدی و موازنه تصمیم گیری از  الگوی فرانظریه ای  انجام گرفت. داده ها پیش و 3ماه پس از آموزش، گرد آوری شد و  با استفاده از نرم افزار آماری Spss16 و  آزمون های  ویلکاکسون و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان 387/.±13/74و نسبت دختر و پسر با هم برابر بود. نتایج مداخله حاکی از افزایش معنی دار میانه نمره موازنه تصمیم گیری از 31 به 46 و خود-کارآمدی از 27 به 34 پس از مداخله بوده است. همچنین  میانه نمره گروه مقایسه  افزایش بسیار اندک و معنی دار داشته است (p< 0/001) نتیجه‌گیری: در این مطالعه  آموز ش بر ارتقاء خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری نسبت به مصرف صبحانه در دانش آموزان تأثیر مثبتی داشته است،  لذا مداخلات آموز شی جهت ارتقاء خودکارآمدی در زمینه های مختلف بهداشتی قویاً توصیه می شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی فرانظریه ای، دانش آموزان، صبحانه

عنوان انگلیسی The Effect of Educating Based on The Transtheoretical Model on Selfe-efficacy and Decision Balancing of Junior School Students in Breakfast Consumption
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: As an essential element of health promotion programs, nutritional education improves the nutrition behaviors of students. The present study examined the effect of using the transtheoretical model in students breakfast consumption. Methods: This semi-experimental study was performed on290 first level students of secondary school in Jiroft city. At the begining they have taken in two experimental and control groups by multi-stages and using a  structured  questionnaire  including  items  on  demographic  information,  stages  of  change,  self-efficacy, decisional balance, breakfast intake. Data were collected before and after three months.  Results: The  mean  age  of  students wase 13/74±387 and girls and boys ratio was equivalent. Interventional results show meaningful average increasing of balancing decision from 31to 46 and selfe-efficiency from 27to 34. Conclusion: The findings proved that TTM was a useful  model  that  can  be  applied  to  dietary  behavior  change such as breakfast consumption in students.     
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله breakfast , Transtheoretical mode, students

نویسندگان مقاله رضا پورنارانی | reza purnarani
department of health education,health school, hormozgan universityof medical sciences hums , bandarabbas, iran
گروه آموزش بهداشت ،دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، بندرعباس ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

لاله حسنی | laleh hassani
health research center, health factors, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

تیمور آقا ملایی | teaymur aghamolaei
health research center, health factors, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)

شکرالله محسنی | shokrollah mohseni
health research center, health factors, hormozgan university of medical sciences, bandar abbas, iran
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی در ارتقاء سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، بندرعباس، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (Hormozgan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-521-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات