این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۱۳-۱۲۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خود مراقبتی زنان آسیب پذیرجهت پیشگیری از ابتلا به ایدز، شهر کرج
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سومین موج انتقال اچ آی وی از طریق روابط جنسی در سال های اخیر، رو به افزایش است و این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بحث گروهی در خود مراقبتی زنان آسیب‌پذیر برای پیشگیری از ابتلا به ایدز، در شهر کرج در سال94 -1393 انجام شد. مواد و روش‌ها: در این پژوهش مطالعه‌ای نیمه‌تجربی با مداخلۀ آموزشی از نوع قبل و بعد روی 46 زن آسیب‌پذیر در برابر ابتلا به ایدز، انجام گرفت. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه و مشتمل بر دو بخش؛ اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به آگاهی، نگرش، عملکرد و رفتارهای پر خطر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار  Spssنسخه 19 و به‌کارگیری آزمون توصیفی، آزمون تی، آنالیز واریانس وANOVA  تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد تفاوت میانگین نمرات نگرش قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی 1/78±2/97 و تفاوت میانگین نمرات عملکرد قبل و دو ماه بعد از مداخلۀ آموزشی 2/11±2/69 به‌دست آمد. بین متوسط نمرۀ آگاهی، نگرش و عملکرد نمونه‌های پژوهش شدۀ قبل و دو ماه بعد از آموزش تفاوت آماری معنی‌داری وجود داشت< 0.000)P). نیز تفاوت آماری معنی داری بین استفاده از کاندوم قبل و بعد از آموزش وجود داشت (< 0.00P) نتیجه‌گیری: انجام مداخلات آموزشی با شیوه‌های مناسب در افزایش دانش، تغییرات مثبت نگرش و بهبود عملکرد شرکت‌کنندگان موثر بوده است. اجرای آموزش‌های مستمر و هدفمند در محیطی حمایتگر و به دور از پیش‌داوری و قضاوت در زنان آسیب پذیر نیاز مهمی ارزیابی می‌شود. کلمات‌کلیدی: مداخلۀ آموزشی، بحث‌گروهی، ایدز، زنان آسیب‌پذیر
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مداخله آموزشی، بحث گروهی، ایدز، زنان آسیب پذیر

عنوان انگلیسی A Survey on The Effect of Group-discussion to HIV Prevention in Self-care Vulnerable Women, in Karaj in 2014-2015
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective : Undoubtedly, AIDS is the most important infectious disease emerged in the late twentieth century. In recent years, the third wave of HIV transmission through sexual activity is rising. The main aim of this study was to investigate the effect of group-discussion-based education on HIV prevention among vulnerable women, in Karaj in 2015. Methods: The study was conducted as a semi-experimental trial with pre-, post-intervention on 46 vulnerable women referring to behavioral health counseling Center and special center for counseling vulnerable women. Sampling was conducted based on in-access samples and were evaluated in three Phases (before intervention, one week after intervention and two months after intervention). Data were collected by questionnaire in which  two parts existed. The first part included demographic questions and the second part was in regard to the questions about knowledge, attitude, practice and the risky behaviors. Data were evaluated statistically using SPSS version 21 and descriptive tests, t-tests, and Analysis Of Variance (ANOVA). Results: The results demonstrated that the differences between mean scores of attitude before and two months after the intervention was 2.97 ± 1.78 and difference in performance scores before and two months after the intervention was 2.69 ± 2.11. There was a statistically significant difference ( p < 0.0001) when comparing the average score of knowledge, attitude and practice of samples pre-, post-intervention,. The significant difference between before and after intervention was the use of condoms (p < 0/001). Conclusion: The appropriate method of educational interventions provided positive effects in increasing participats'knowledge, their positive attitudes and improvement in their behavior. A continuous and targeted training in supportive circumstances without prejudice about vulnerable women seems an immediate requirement for health promotion in the society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, Group-discussion, Intervention, Vulnerable women

نویسندگان مقاله ناهید ربیعی | nahid rabie
department of health education, school of public health, alborz university of medical sciences, karaj, iran
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)

طیبه فصیحی هرندی | tayebeh fasihi harandi
research center for social factors affecting health, alborz university of medical sciences, karaj, iran
. مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

مصطفی قربانی | mostafa qorbani
department of social medicine, faculty of medicine, alborz university of medical sciences, karaj, iran
گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی البرز، کرج، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی البرز (Alborz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-549-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات