این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۲۹-۱۳۸
عنوان فارسی
پیش بینی سلامت روان معلمان بر اساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: خودکارآمدی و حمایت اجتماعی از عوامل تأثیرگذار در سلامت روان افراد محسوب می شوند و به ایشان کمک میکنند تا با شرایط استرسزا و اضطرابآور کنار بیایند و آسیب روانی کمتری را تجربه کنند. هدف اصلی پژوهش حاضر پیشبینی سلامت روان معلمان براساس متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی بوده است. مواد و روشها: با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش، روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ معلمان دورۀ ابتدایی و متوسطه دوم شهر تهران بوده است که از میان آنها تعداد 447 نفر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای برای اجرای پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از پرسشنامههای سلامت عمومی(28-GHQ )، خودکارآمدی عمومی شرر و همکاران و حمایت اجتماعی واکس و همکاران و برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از شاخصهای آمار توصیفی و آمار استنباطی(رگرسیون چندمتغیره) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با نشانههای جسمانی اختلال روانی رابطه منفی معناداری وجود دارد، لذا متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی میتوانند تغییرات نشانههای جسمانی را در بین معلمان به گونهای معنادار (0/001>P) تبیین و پیشبینی کنند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با اضطراب و بیخوابی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد؛ بنابراین آنها میتوانند تغییرات مربوط به اضطراب و بیخوابی را بین معلمان به گونهای معنادار(0/001>P) تبیین و پیشبینی کنند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با اختلال در کارکردهای اجتماعی رابطۀ منفی وجود دارد؛ اما فقط متغیر خودکارآمدی میتواند اختلال در کارکردهای اجتماعی بین معلمان را به گونهای معنادار(0/05>P) تبیین و پیشبینی کند. بین متغیرهای خودکارآمدی و حمایت اجتماعی با افسردگی رابطۀ منفی معناداری وجود دارد؛ لذا آن دو متغیر میتوانند تغییرات افسردگی بین معلمان را به گونهای معنادار(0/001>P) تبیین و پیشبینی کنند. نتیجهگیری: با بهکارگیری شیوههایی برای افزایش خودکارآمدی معلمان در دورۀ تربیت معلم، فراهم نمودن حمایت اجتماعی و ارتقای وضعیت اقتصادی ـ اجتماعی ایشان در دورۀ اشتغال میتوان به ارتقای سطح سلامت روان بین آنها کمک نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی، حمایت اجتماعی، سلامت روان، معلمان
عنوان انگلیسی
Predicting The Mental Health of Teachers Based on The Variables of Self-Efficacy andSocial Support
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Self-efficacy and social support is a effective factors in mental health, And to help them cope with stressful situations and anxiety, and trauma they experienced fewer. The main objective of this study was to investigate the relationship between self-efficacy, and social support and prediction of mental health among teachers is based on these variables.. Methods: Due to the nature and objectives of the research, research design is non-experimental and correlation. The study population consisted of all elementary and secondary school teachers has been Tehran city. 447 teachers with cluster random sampling were selected for this study. In order to collect research data from the General Health Questionnaire (28- GHQ), general self-efficacy questionnaire Sherer & colleagues Social Support Questionnaire Wax and colleagues use was performed. for analysis of data with descriptive and inferential statistics (multivariate regression)was used. Results: The results showed that self-efficacy and social support, there is a significant negative correlation with physical symptoms. Therefore, self-efficacy and social support can change physical symptoms among teachers significantly(P< 0/001) explain and predict. Between self-efficacy and social support, there is a significant negative correlation with anxiety and insomnia. So they can make changes related to anxiety and insomnia among teachers significantly(P< 0/001) explain and predict. Between self-efficacy and social support, social dysfunction there is a significant negative relationship. But just changing social dysfunction among teachers' self-efficacy could significantly (P˂0/05) to explain and predict. Significant negative relationship between self-efficacy and social support with depression there. So those two variables can change significantly among teachers depression (P˂0/001) to explain and predict. Conclusion: it can be concluded that using the ways to increase self-efficacy of teachers in teacher training, to provide social support and promote their socio-economic situation in the course of employment can be helped to improve their mental health among them.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
self-efficacy, social support, mental health, teachers
نویسندگان مقاله
صادق نبوی | sadegh nabavi
department of educational sciences, farhangian university, tehran,iran
گروه علوم تربیتی، پردیس شهید مفتح، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
فرامرز سهرابی | faramarz sohrabi
department of clinical psychology, faculty of educational sciences and psychology, allameh tabatabai university, tehran, iran
گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
غلامعلی افروز | golamali afrouz
department of psychology, faculty of educational sciences and psychology, university of tehran, iran
گروه روان شناسی کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
علی دلاور | ali delavar
department of educational psychology, faculty of educational sciences and psychology, allameh tabatabai university, tehran, iran
گروه روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
سیمین حسینیان | simin hosseinian
department of consultation, faculty of educational sciences and psychology, alzahra university, tehran, iran
گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهراء، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-736-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات