این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۸۳-۸۷

عنوان فارسی تاثیر آموزش مراقبت از خود در بیماران دیابتی وابسته به انسولین
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به افزایش تعداد بیماران مبتلا به دیابت در شهرستان کاشان و گزارش های مبنی بر وجود مشکلات ناشی از تزریق انسولین این مطالعه در سال 1373 انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش حاضر با روش نیمه تجربی (Quasi experimental)، به منظور تعیین تاثیر آموزش مراقبت از خود بر کاهش مشکلات ناشی از تزریق انسولین روی 30 نفر از بیماران مبتلا به دیابت مراجعه کننده به مراکز درمانی کاشان صورت پذیرفت. جهت انتخاب بیماران دیابتی از برگه پرسش نامه، به منظور گردآوری اطلاعات جمعیت شناختی از برگه آزمون و جهت گردآوری اطلاعات مراقبت از خود از چک لیست جهت گردآوری اطلاعات مربوط به عوارض ناشی از تزریق انسولین و آزمون قند خون ناشتا استفاده شد. پس از گردآوری اطلاعات بیماران در شرایط یکسان به مدت 2 هفته آموزش های مراقبت از خود را دریافت کرده و به مدت دو ماه آموزش ها را به کار گرفته و پس از آن مجددا چک لیست پر و آزمون قند خون به عمل آمد. یافته ها: تحقیق نشان داد که تفاوت معنی داری بین علایم موضعی ناشی از تزریق انسولین (P< 0.001)، آتروفی (P< 0.001)، علایم هیپرگلیسمی (P< 0.05) و قند خون ناشتا (P< 0.05) قبل از آموزش و در فاصله 2 ماه پس از آموزش وجود دارد. نتیجه گیری: با توجه به موثر بودن آموزش مراقبت از خود بر روی مشکلات ناشی از تزریق انسولین توصیه می شود که به امر آموزش مراقبت از خود این بیماری توجه خاصی به عمل آید و تمام مراکز درمانی در زمینه آموزش به بیماران توجه خاصی را مبذول دارند تا مشکلات ناشی از تزریق انسولین به طور کامل حذف و یا لااقل کاهش پیدا نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مراقبت از خود، دیابت نوع II، آموزش

عنوان انگلیسی Effect of education on the care of Insulin dependent diabetes mellitus
چکیده انگلیسی مقاله History and Objectives: Due to higher incidence of diabetes mellitus in Kashan and reported difficulties regarding insulin injections, the present study was carried out. Materials and Methods: A quasi experiment was carried out in order to assess the effect of education on reduction of problems associated with insulin injection on 30 diabetic patients referred to the Diabetic Center of Kashan. Questionnaire sheets were used to select patients trial sheets were used to gather population data and a checklist was used to gather information on the side effect of insulin injection and fasting blood glucose. Then patients participated in a two-week educational program. A 2-month trial period was selected in order to patients to apply what they have learned in the program. Fasting blood glucose and other information is then recorded. Results: There is a significant difference on lesions due insulin injection (P< 0.001), atrophy (P< 0.001), hypoglycemic signs (P< 0.05) and fasting blood glucose (P< 0.05) was recorded before offering of educational program and 2 month after behavioral changes. Conclusion: Since educational program are very effective on reduction of problems associated with self care among diabetic patients, it is suggested that such programs given due attention in all diabetic center in order to reduce insulin injection related problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد افشار | mohammad afshar
faculty of nursing amp;amp; midwifery, kashan university of medical sciences, kashan, iran
دانشگاه علوم پزشکی کاشان، دانشکده پرستاری و مامایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

سید فخرالدین صدر | sayed fakhroddin sadr


محمود اطهری زاده | mahmoud athari zadeh



نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-567&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات