این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۱

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر نگرش و شناخت اخلاق حسابداری
چکیده فارسی مقاله زمینه: اخلاق و رفتار حسابداری برای حسابداران حرفه‌ای و کسانی که به خدمات حسابداری تکیه دارند، اهمیت زیادی دارد. از این رو پژوهش حاضر به عوامل مؤثر بر نگرش و شناخت اخلاق حسابداری می‌پردازد. روش: روش پژوهش حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی، در بررسی رابطه از نوع توصیفی/ همبستگی و در بررسی اثر بخشی از نوع توصیفی/ پس رویدادی محسوب می‌شود. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان حسابداری مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد حسابداری واحد شاهرود می‏باشد. نمونه آماری با استفاده از نمونه‌گیری ساده 131 نفر تعیین گردید. به منظور جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه استاندارد و برای تجزیه و تحلیل آنها از آزمون تحلیل واریانس، تی استیودنت، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد جنسیت تأثیری بر نگرش اخلاق حسابداری ندارد و بین دانشجویان مرد و زن از نظر نگرش اخلاقی تفاوتی دیده نمی‌شود .همچنین تجربه حرفه‏ای و سن دانشجویان بر نگرش اخلاق حسابداری مؤثر است و شیوه‌های آموزشی نوآورانه در مقایسه با شیوه‌های آموزشی سنتی تأثیر معنادارتری بر میزان شناخت و نگرش اخلاق حسابداری دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه آیین رفتار حرفه‌ای تنها آیینی هست که جهت رفتار اخلاقی و حرفه‌ای حسابداران رسمی تدوین شده است، متغیرهای سن دانشجو، تخصص، تجربه کاری آنها از جمله موارد تحت کنترل برنامه ریزان حسابداران کشور می‌باشد، تا بتوان بدین طریق آینده‌ای اخلاقی تر را در فضای آموزشی فراهم نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شناخت، نگرش، اخلاق حسابداری

عنوان انگلیسی Affecting Factors on Attitude and Ethical Cognition of Accounts
چکیده انگلیسی مقاله Background: Ethics and manners of accounting for professional accountants and those who rely on financial services, is important. Thus, the present study was to investigate the factors influencing the attitude and ethical cognition of their accounting students. Method: This research is the descriptive- correlation survey. The population of the study includes accounting students of Azad University of Shahrood branch. 131 subjects were selected randomly. Data were gathered by standard questionnaire and they were analyzed by ANOVA, t student, pearson correlation coefficient.  Results: The results showed that gender had no impact on moral attitudes and moral difference between male and female students in terms of attitude there is also no significant difference. Also, it is demonstrated that professional experience, age and knowledge of students on their moral perception has a significant impact. It was claimed that innovative training methods compared with traditional teaching methods have meaningful impact on students' moral and cognition and perception. Conclusion: Due to the professional code of ethics is the only religion that has been developed for ethical behavior and professional of Certified Accountants.  Variable like; age, expertise and work experience, are the cases that are under control of accountants planners of country to provide more ethical future in the educational system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognition, Attitude, Accountants Ethics

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450271.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات