این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۵۳
عنوان فارسی
تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: تقلّب یا فریبکاری تحصیلی، یکی از پدیدههای غیراخلاقی رایج در نظامهای آموزشی است که با گسترش فناوری، بهطور فزایندهای تسهیل شده و شیوع پیدا کرده است. در این پژوهش، اثر جهتگیریهای هدف پیشرفت بر فریبکاری تحصیلی با واسطهگری عدم تعهد به اخلاق تحصیلی بررسی شدهاست. روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نیمسال دوم تحصیلی 94-95 بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی بودند که با روش نمونهبرداری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از: نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت، مقیاس عدم تعهد به اخلاق تحصیلی، مقیاس فریبکاری تحصیلی. تحلیل دادهها به شیوه مدلیابی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد رابطه بین جهتگیریهای هدف تسلطی-گرایشی و تسلطی-اجتنابی با ابعاد مختلف عدم تعهد به اخلاق تحصیلی، منفی و معنادار و با وجوه فریبکاری تحصیلی، منفی و غیرمعنادار است. همچنین، رابطه بین جهتگیریهای هدف عملکردی-گرایشی و عملکردی-اجتنابی با ابعاد مختلف عدم تعهد به اخلاق تحصیلی مثبت و معنادار و با وجوه فریبکاری تحصیلی، مثبت و غیرمعنادار بدست آمد. نتیجهگیری: به نظر میرسد تلاشهای مداخلهای و آموزشی برای افزایش تعهد اخلاقی فراگیران در کاهش رفتارهای فریبکارانه آنها، اثربخش است. این یافتهها اطلاعات ارزشمندی برای دستاندرکاران آموزشی که هدفشان کاهش فریبکاری در محیطهای علمی است فراهم میکند و تلویحات مهمی در جهت آموزش اخلاقی فراگیران در بر دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هدف پیشرفت، فریبکاری تحصیلی، عدم تعهد اخلاقی
عنوان انگلیسی
Relationship between Achievement Goal Orientations & Academic Cheating: The Mediatifng Role of Academic Moral Disengagement
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Academic cheating is one of the prevalent unmoral phenomena in educational systems that has been facilitated and spread increasingly with the development of technology. In this study, the effect of achievement goal orientations on academic cheating is investigated through the mediation of academic moral disengagement. Method: The present study is descriptive-correlation. The statistical population includes all students of Shahid Beheshti University in the second semester of 2016-2017. A total of 200 masters and Ph.D students were selected by convenience sampling. The measures used in this research are: Achievement Goal Questionnaire-Revised , Academic Moral Disengagement Scale and Cheating Behavior Scale. Data analysis was performed by the Structural Equation Modeling through software's SPSS and AMOS. Results: Results showed a negative significant relationship between mastery (approach and avoidance) goals and academic moral disengagement. Also, the relationship between mastery (approach and avoidance) goals and academic cheating was negative and insignificant. In addition, the relationship between performance (approach and avoidance) goals and academic moral disengagement was positive and significant. Also, the relationship between performance (approach and avoidance) goals and academic cheating was positive and insignificant. Conclusion: It seems that educational interventions for increasing academic moral engagement are effective in reducing of academic cheating. These findings provide valuable information for educators want to reduce cheating in scientific environments, and provide important implications for moral education of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450275.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات