این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۴۳-۱۵۳

عنوان فارسی تحلیل رابطه اهداف و فریبکاری تحصیلی: نقش میانجی عدم تعهد به اخلاق تحصیلی
چکیده فارسی مقاله زمینه: تقلّب یا فریبکاری تحصیلی، یکی از پدیده­های غیراخلاقی رایج در نظام­های آموزشی است که با گسترش فناوری،  به­طور فزاینده­ای تسهیل شده و شیوع پیدا کرده است. در این پژوهش، اثر جهت­گیری­های هدف پیشرفت بر فریبکاری تحصیلی  با واسطه­گری عدم تعهد به اخلاق تحصیلی بررسی­ شده­است. روش: پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در نیم­سال دوم تحصیلی 94-95 بودند. گروه نمونه شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی بودند که با روش نمونه‌برداری دردسترس انتخاب شدند. ابزارهایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از: نسخه تجدیدنظر شده پرسشنامه هدف پیشرفت، مقیاس عدم تعهد به اخلاق تحصیلی، مقیاس فریبکاری تحصیلی. تحلیل داده­ها به شیوه مدل­یابی معادلات ساختاری و با کمک نرم­افزارهای SPSS و AMOS انجام گرفت. یافته­ها: نتایج تحلیل داده­ها نشان می­دهد رابطه بین جهت­گیری­های هدف تسلطی-گرایشی و تسلطی-اجتنابی با ابعاد مختلف عدم تعهد به اخلاق تحصیلی، منفی و معنادار و با وجوه فریبکاری تحصیلی، منفی و غیرمعنادار است. همچنین، رابطه بین جهت­گیری­های هدف عملکردی-گرایشی و عملکردی-اجتنابی با ابعاد مختلف عدم تعهد به اخلاق تحصیلی مثبت و معنادار و با وجوه فریبکاری تحصیلی، مثبت و غیرمعنادار بدست آمد. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد تلاش­های مداخله­ای و آموزشی برای افزایش تعهد اخلاقی فراگیران در کاهش رفتارهای فریبکارانه آن­ها، اثربخش است. این یافته­ها اطلاعات ارزشمندی برای دست­اندرکاران آموزشی که هدف­شان کاهش فریبکاری در محیط­های علمی است فراهم می­کند و تلویحات مهمی در جهت آموزش اخلاقی فراگیران در بر دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هدف پیشرفت، فریبکاری تحصیلی، عدم تعهد اخلاقی

عنوان انگلیسی Relationship between Achievement Goal Orientations & Academic Cheating: The Mediatifng Role of Academic Moral Disengagement
چکیده انگلیسی مقاله Background: Academic cheating is one of the prevalent unmoral phenomena in educational systems that has been facilitated and spread increasingly with the development of technology. In this study, the effect of achievement goal orientations on academic cheating is investigated through the mediation of academic moral disengagement.  Method: The present study is descriptive-correlation. The statistical population includes all students of Shahid Beheshti University in the second semester of 2016-2017. A total of 200 masters and Ph.D students were selected by convenience sampling. The measures used in this research are: Achievement Goal Questionnaire-Revised , Academic Moral Disengagement Scale and Cheating Behavior Scale. Data analysis was performed by the Structural Equation Modeling through software's SPSS and AMOS. Results: Results showed a negative significant relationship between mastery (approach and avoidance) goals and academic moral disengagement. Also, the relationship between mastery (approach and avoidance) goals and academic cheating was negative and insignificant. In addition, the relationship between performance (approach and avoidance) goals and academic moral disengagement was positive and significant. Also, the relationship between performance (approach and avoidance) goals and academic cheating was positive and insignificant. Conclusion: It seems that educational interventions for increasing academic moral engagement are effective in reducing of academic cheating. These findings provide valuable information for educators want to reduce cheating in scientific environments, and provide important implications for moral education of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-16&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450275.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات