این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۶۶-۷۶

عنوان فارسی تفاوت‌های اخلاقی زنان و مردان در کتاب‌های درسی فارسی
چکیده فارسی مقاله زمینه: آنچه که در تعالیم اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آماده است تأکید بر تفاوت بین زن و مرد از نظر بیولوژیکی است ولی از نظر ارزشگذاری به عنوان انسان، مساوی و برابر در نظر گرفته شده‌اند، بنابراین انتظار می‌رود که کتاب‌های درسی در ایران نقش سازنده‌ای در شکل‌دهی به هویت جنسی کودکان و نوجوانان ایفا کند، هر چند پژوهش‌های مشابه در دیگر کشورهای جهان اعم از پیشرفته، در حال پیشرفت و یا عقب‌مانده نشان می‌دهد که کلیشه‌های جنسیتی در کتاب‌های درسی وجود دارد البته نوع و چگونگی آنها متفاوت می‌باشد.   روش کار: جامعه آماری این تحقیق کتاب‌های فارسی دوره راهنمایی است و تحقیق از نوع توصیفی و روش آن تحلیل محتوا می باشد.    یافته‌ها: در رفتارهای دینی و اجتماعی تناسب رفتارهای اخلاقی و ضد اخلاقی که در مورد مردان به‌کار رفته تقریباً درباره زنان نیز وجود دارد، اما در رفتارهای عاطفی و صفات هم پرداختن به زنان کمتر است و هم نسبت رفتارها و صفات ضد اخلاقی که به زنان  نسبت داده شده است بیشتر می‌باشد. نتیجه‌گیری: مردان چه در رفتارها و صفات اخلاقی و یا ضداخلاقی بیشتر مورد توجه کتاب‌های درسی فارسی دوره راهنمایی می‌باشند.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفاوت‌های زنان و مردان، کتاب های درسی، رفتارها وصفات اخلاقی

عنوان انگلیسی Ethics Differences Between Men and Women in the Farsi Textbooks
چکیده انگلیسی مقاله Background: Islamic teachings and Islamic Republic's constitution of Iran emphasize on the biological differences between men and women. But in terms of value as human beings, they are considered equal so it is expected that textbooks play a constructive role in shaping gender identities of teens and young children. However, similar studies in other countries, including developed, developing or underdeveloped, show that there are gender stereotypes in Farsi textbooks, of course type and how they are make different. Methods: The Statistical population of this research is Guidance – School Farsi Textbooks and the way of research is descriptive and its technique is content analysis. Results: Almost there is proportionality between moral and immoral behaviors in the religious and social practices that apply to men and women. But the attributes addressing women's emotional behavior is less and the unethical behaviors and characteristics that have been attributed to women are more. Conclusion: Moral or immoral behaviors and traits of men are more concerned school in Farsi textbooks.                
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد نوریان |


سمانه بهرامیان |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-112-41&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450284.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات