این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
اخلاق در علوم و فناوری
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۵-۲۴
عنوان فارسی
اخلاق در کتابداری و اطلاعرسانی: مطالعه دیدگاههای دانشجویان علوم کتابداری و اطلاع رسانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: بسیاری از حرفهها به منظور کسب اعتماد عمومی، برای هدایت اعضا، انجمنها و سازمانهای حرفهای خود آییننامههای اخلاقی ایجاد نمودهاند. این آییننامهها با مؤلفههای مرتبط با اخلاق سروکار داشته و بیان رسمی ارزشهای حرفهای با توجه به رفتارهای اخلاقی میباشند. کتابداران نیز به یک راهنمای ارزشهای مهم حرفهای نیاز دارند. به همین منظور، بسیاری از کشورها و انجمنهای حرفهای کتابداری به تهیه آییننامههای اخلاقی برای جامعه حرفهای خود اقدام کردهاند. پژوهش حاضر به شناسایی و تعیین اهمیت نسبی مؤلفههای اخلاقی مطرح در حرفه کتابداری و اطلاعرسانی میپردازد و میزان آشنایی دانشجویان این رشته را با این مؤلفهها مورد مطالعه قرار میدهد. روش کار: روش پژوهش حاضر پیمایشی است و برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. بخش اول پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی را مورد سؤال قرار میدهد و بخش دوم متشکل از14 پرسش پیرامون مؤلفههای اخلاقی است. جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان کتابداری و اطلاعرسانی مقطع کارشناسی دانشگاهای دولتی تهران تشکیل میدهد. نمونهگیری به صورت تصادفی است و شامل137 دانشجو میباشد. یافتهها از طریق آزمونهای آماری مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه گیری: در نتایج پژوهش مشاهده شد که 5/36 درصد از دانشجویان آشنایی کافی با مؤلفههای اخلاقی داشتند و میزان آشنایی 5/63 درصد دیگر درحد متوسط و کم بود یا اصلا آشنایی نداشتند. نتایج آزمونهای آماری نشان داد که جنسیت و وضعیت اشتغال دانشجویان تأثیری بر نگرش آنها نسبت به اهمیت مؤلفههای اخلاقی نداشت، درحالیکه نتایج این آزمونها بر وجود تفاوت بین نگرش دانشجویان سطوح مختلف تحصیلی و دانشجویان دانشگاههای مختلف در باره اهمیت نسبی مؤلفههای اخلاقی دلالت میکرد
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Professional Ethics in library and Information Sciences (students’ideas)
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Many of professional leagues have established ethical regulations for guidance of their members, associations, professional organizations and also for retaining the public confidence. These regulations are related to ethical subjects and factors (codes) and are the formal statement of ethical values considering the ethical behaviors. Likewise, librarians need to such a regulation. To satisfy the need, many Library and Information Sciences (LIS) professional associations in various countries have built their own ethical regulations. Current study deals with identification and determination of the relative importance of ethical factors through LIS profession. Furthermore, the study investigates to the LIS students' knowledge of ethical factors. Methods: Basically, the study is a survey which uses an author-made questionnaire for collecting the data. The questionnaire is built upon a thorough review of related literature and is composed of two sections. The first one is related to demographic factors and work experience in addition to the samples' familiarity with ethical factors. The second is comprised of 14 questions about the ethical factors. The questionnaire is formulated into a 5-point scale set. The population includes all Tehran universities' LIS undergraduate students. Using random sampling method, 137 students were selected from Tehran, Tarbiat Moallem, Alzahra, Shahed and Allameh Tabatabaei universities. The gathered data were analyzed using various statistical tests. Conclusion: It was revealed that 36.5% of students had sufficient familiarity with ethical factors. Familiarity of 63.5% was moderate, low, or null. Used statistical tests showed that the sex and the students' occupational status had no impact on their attitude toward the importance of ethical factors. For the relative importance of ethical factors, the results showed that there is significant difference among the attitudes of students in various levels and also among students of different universities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نصرت ریاحی نیا |
زویا آبام |
نشانی اینترنتی
http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-25&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450324.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات