این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۴۵-۵۶

عنوان فارسی تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی و منشور اخلاقی سازمان بر برداشت‌ها و نگرش‌های اخلاقی مدیران
چکیده فارسی مقاله زمینه: دستیابی به معیارهای رفتار اخلاقی و حاکم شدن اصول اخلاقی در رفتار کارکنان مستلزم شناسایی عوامل تأثیرگذار بر رفتار اخلاقی کارکنان به‌ویژه مدیران در سازمان می‌باشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای جمعیت‌شناختی (سن، جنسیت، تحصیلات) و وجود منشور اخلاقی در سازمان بر برداشت‌ها و نگرش‌های اخلاقی مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه مورد آزمون قرار گرفت.   روش‌کار: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه مدیران ستاد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه به تعداد 200 نفر بود که 90 نفر به روش تصادفی ساده نمونه‌گیری شد. به منظور جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ای شامل 58 پرسش (گویه) در چهار بخش مورد استفاده قرار گرفت.   یافته‌ها: یافته‌های این پژوهش نشان داد : 1- سن مدیران بر ارزیابی آنان از اخلاقی بودن رفتارهای کارکنان تأثیر معناداری دارد. 2- جنسیت مدیران بر ارزیابی آنان از احتمال انجام کار غیراخلاقی توسط کارکنان تأثیر معناداری دارد. 3- جنسیت و سطح تحصیلات مدیران بر ارزیابی آنان از عواملی که موجب رفتارهای غیراخلاقی می‌شوند، تأثیر معناداری دارد.   نتیجه‌گیری: مدیران مسن‌تر به معیار‌های اخلاقی بالاتری معتقدند و زنان برای بروز رفتارهای غیراخلاقی در بین کارکنان احتمال بیشتری را قائل می‌گردند. همچنین زنان اعتقاد بیشتری به عواملی که موجب بروز رفتارهای غیر اخلاقی می‌شوند، دارند و هر چه تحصیلات بالاتر رود این اعتقاد هم در مردان و هم در زنان افزایش می‌یابد. منشور اخلاقی سازمان دارای نقش نمادین بوده و در برخی موارد عدم آگاهی مدیران میانی و سرپرستان از منشور اخلاقی سازمان مشخص گردید.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Impact of Demographic Variables and Code of ethics on Ethical Perceptions and Attitudes of Managers
چکیده انگلیسی مقاله Background: Ethics as a regulator of human relations always has a significant importance. In order to achieve ethical behavior criteria, and dominant of ethical principles in employees' behaviors, effective factors on employees ethical behaviors specifically managers in organizations, should be identified. In this research, impact of demographic variables and presence of code of ethics in organization on ethical perceptions and attitudes of industrial development and renovation organization of Iran and its affiliated companies were examined. Methods: In this research a sample in number of 90 was randomly chosen. Research method was descriptive in type of correlation method. In order to collecting data, a questionnaire consists of 58 questions in 4 parts was used. For analyzing research data in descriptive and deductive level, SPSS and SmartPLS  software were operated . Results: Research findings identified that: 1- Age of managers has significant impact on ethicalness of employees behaviors 2-Gender of Managers has significant impact on possibility of acting unethically 3- Gender and education level of managers has significant impact on evaluation of factors leading to unethical behaviors Conclusion: Older managers believed in higher ethical standards and also women distinguished higher possibility for incidence of unethical behaviors among employees and women believed more in factors cause employees' unethical behaviors and the more education level increased, the more faith existed. In addition the symbolic role of code of ethics and sometimes unawareness of employees about code of ethics were revealed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی اکبر احمدی | ali akbar


آزیتا اشرف جهانی | ashraf jahani



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-28&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450327.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات