این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۵۷-۶۶

عنوان فارسی تأثیر عوامل سازمانی بر رشد اخلاق حرفه‌ای کارکنان
چکیده فارسی مقاله زمینه: یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های مدیران کارآمد در سطوح مختلف سازمانی‌، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی است تا اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفه خود را رعایت کنند‌. اخلاق حرفه‌ای در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از سازمان‌های ایرانی قرار گرفته است. در پژوهش حاضر‌، موضوع رشد اخلاق حرفه‌ای در شرکت ملی پخش فرآروده‌های نفتی غرب استان مازندران و عوامل سازمانی چهارگانه مؤثر بر آن با مطالعه نظریه‌‌های صاحب‌نظران و کارشناسان متعدد و از طریق روش AHP انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفته است.   روش‌کار: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از حیث روش پیمایشی است‌. برای بررسی عوامل سازمانی مؤثر بر رشد اخلاق حرفه‌ای کارکنان در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی غرب استان مازندران چهار عامل سازمانی؛ ساختار سازمانی و فرهنگ‌ سازمانی‌، آموزش و نظام اطلاع‌رسانی تعریف و در این راستا چهار فرضیه تنظیم گردیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی غرب استان مازندران می‌باشد که تعداد آنها 217 نفر است که از این تعداد‌، 139 نفر به‌عنوان نمونه آماری با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران برآورد گردیده و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب گردیده است. برای گردآوری داده‌های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شده است‌. برای تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات جمع آوری شده از روش‌های آماری توصیفی و در سطح استنباطی برای آزمون فرضیه‌های تحقیق‌، از آزمون رگرسیون چند متغیره استفاده گردیده است.     یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان دهنده تائید همه فرضیه‌های تحقیق می‌باشد که این امر بیانگر آن است که ساختار سازمانی‌، فرهنگ سازمانی‌، آموزش کارکنان و نظام اطلاع رسانی بر رشد اخلاق حرفه‌ای کارکنان در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی غرب استان مازندران تأثیر دارد.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه ای، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، اطلاع رسانی

عنوان انگلیسی A Survey on Effective Organizational Factors on Employees' Professional Ethic Development
چکیده انگلیسی مقاله   Background: One of the most important of efficient managers worries at various levels. the establishment circumstances of proper fields for human factors are to consider the ethical rules base on own business. The professional ethic In recent decade has been paid attention to Iran organizations. in present research , the study of the professional ethic in oil company of the west of Mazandaran state and the effective fourth fold organizational factors on it with the study of committers theories and several experts has been studied and selected by AHP technique. Methods: The present research is with applied purpose and padding method for studying of the effective organizational factors on personnel professional ethic development in oil products distribution company of the west of Mazandaran state four organizational factors has been conducted that ineluding the organizational structure , organizational culture , education Informative system. The statistics society of the present research involving on personnel of oil products company of the west Mazandaran state that are 217 people in total that among these people 139 people has been survived as samples by using of volume determining formula that is called Kokaram that has been selected with simple randomly sample method. for collecting of data of research has been used a questionnaire. for statistic analyzing of collected information has been used from descriptive statistic methods and used  for research theories test at the level of inferential from multi- variables regression test. Results: The obtained result of research point out the verifying of all of the research theories that clearly represent that the organizational structure, organization culture, personnel education and informative system affect on personnel professional ethic development in oil Product Company of the west of Mazandaran state. Conclusion:The personals with having professional Ethic and values and authentic Ethic beliefs will get in this belief that their professional and thought development involve in having professional Ethic, so whatever individuals' dependence to increase to organizational culture and community social approaches and individual's identity and believes and values and job behaviors, the feeling of job responsibility will increase against overall organization and community.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جعفر بیک زاد |


محمد صادقی |


داود ابراهیم پور |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/574/article-574-450328.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات